Mijn droomstage
Ik wist precies wat ik voor ogen had voor mijn stage: werken bij een jong, fris, hip start-up bedrijf. Het liefste een bedrijf gericht op mode of lifestyle. Ik plaatste een oproep op social media en voor ik het wist werd ik benaderd door de eigenaressen van Clicks Amsterdam. Clicks is een creatieve studio voor productfotografie, online content, food fotografie, modelfotografie en fotoshoots op locatie. Het is een jong bedrijf met jonge werknemers.
Het grootste gedeelte van de dag worden er productfoto’s geschoten voor vele webshops, van kleding tot fietsen, barbecues en make-up. Alles kan bij Clicks. De productshoots worden afgewisseld met sfeershoots voor de online content van bedrijven.
Mijn stijl kwam erg overeen met de stijl van de eigenaressen van Clicks, het was een hele goede match.
Tijdens mijn stage
Mijn taak werd: de social mediakanalen en de marketing regelen. Dit had ik nog nooit eerder voor een bedrijf gedaan. Wel was ik al veel met Instagram bezig en vind ik dit superleuk om te doen. Ik werd dus wel een beetje in het diepe gegooid aangezien ik alle verantwoordelijkheid kreeg. Wel een hele coole, spannende kans.
Mijn werkdag begint om 09:30, vier dagen in de week. We komen aan op kantoor en met het team drinken we samen thee. Daarna starten we alle computers op en worden de fotografieplekken opgebouwd. Vervolgens doen we even een korte vergadering om te bespreken wat er die dag op de planning staat. Welke fotoshoots zijn er vandaag, welke klanten komen nieuwe producten brengen en welke deadlines zijn er. Na de bespreking ga ik achter mijn computer zitten en check ik alle social mediakanalen. Ik reageer op berichten, zorg voor engagement op de tijdlijn en plan nieuwe content in voor de week. Tussendoor heb ik ook nog ruimte om creatief bezig te zijn. Ik bedenk plannen om de zichtbaarheid van Clicks te vergroten en mag zelf foto’s schieten voor de social media. Zo kan ik mijn eigen visie helemaal tot leven brengen.
Mijn communicatiewetenschappelijke kennis heb ik verder kunnen uitbreiden door middel van mijn onderzoek. De eigenaressen gaven aan dat ze graag meer inzicht wilden krijgen in het verkeer op het Instagram profiel van Clicks. Ik heb daarom besloten om een productfoto en een sfeerfoto te vergelijken, en te onderzoeken wat voor content zorgt voor de hoogste intentie tot engagement op Instagram. Daarnaast heb ik ook onderzocht wat voor soort onderschrift bij de foto het meeste engagement aanwakkert. Helaas kan ik geen echte conclusies trekken uit de resultaten van mijn onderzoek, aangezien er geen significante resultaten zijn gevonden. Wel lijkt het erop dat de sfeerfoto voor een hogere intentie tot engagement zorgt dan de productfoto. Dit werd nog iets hoger als er een vraag in het onderschrift stond. Het lijkt me alsnog erg leuk om dit onderzoek grootser aan te pakken, en dan te kijken of ik wel echt bruikbare resultaten vind.
Na mijn stage
Over het algemeen ben ik erg positief over mijn stageperiode bij Clicks! Ik ben erachter gekomen wat ik wel en niet belangrijk vind voor een toekomstige werkplek. Ten eerste vind ik het belangrijk dat de sfeer fijn is, en dat je goed overweg kan met je collega’s. Dit maakt het leuke werk nog tien keer leuker! Hoewel ik mijn werk als superleuk ervaren lijkt het me ook interessant om mijn skills verder uit te breiden. Zo zou ik in de toekomst op zoek gaan naar een baan die de social mediaplanning combineert met het schrijven van teksten. Het lijkt me superleuk om bijvoorbeeld blogs te schrijven over mode en trends!