Door: Joep Timmermans
De afgelopen 5 maanden heb ik stage mogen lopen bij Southfields, dé sportproductiemaatschappij van Nederland. Southfields doet de producties voor zenders als ESPN en Ziggo Sport, maar ook voor programma’s als PSV TV en Ajax TV. Daarnaast verzorgt Southfields ook de registraties van alle betaald voetbalwedstrijden in Nederland.
Mijn stage binnen Southfields heb ik gelopen als social media redacteur op de redactie van ESPN NL. Met het ‘socialteam’, bestaande uit 15 mensen, zijn wij verantwoordelijk voor alle social mediakanalen van ESPN NL. Hierbij kan je denken aan Instagram, TikTok, YouTube & Twitter, maar we zijn ook nog steeds actief op Facebook en sinds kort ook op Snapchat. In totaal hebben we miljoenen volgers en daarom is het dus een verantwoordelijke taak om al deze accounts te beheren. We willen namelijk niet alleen onze volgers behouden, maar ook verder groeien. Iets wat niet op elk platform even makkelijk is. Het grote doel is namelijk meer bekendheid voor het merk ESPN NL.
Het werk op de social redactie bestaat dus uit het bedenken, maken en plaatsen van content op onze social kanalen.
Het werken op de socialredactie klinkt nu misschien heel serieus, maar het is, zeker voor iemand die ontzettend veel van sport houdt, de beste plek om te werken. De hele dag ben je bezig met sport en in ons geval met name voetbal. We kunnen veel content posten, omdat we de rechten van de Eredivisie en de Keuken Kampioen Divisie hebben en dus het recht hebben om die beelden met de wereld te delen. Hoewel je veel van de tijd op de redactie zit, maken we ook een liveshow voor op YouTube. Hierbij ben ik veel betrokken geweest. Zo heb ik bijvoorbeeld samen met de eindredacteur het draaiboek gemaakt, gasten benaderd en presentatoren voorbereid. Stukjes uit de liveshow gebruiken we voor op TikTok & Instagram, maar we pakken ook hele gedeeltes uit de show om die los op YouTube te plaatsen. Een voorbeeld hiervan is de volgende video:
Daarnaast zijn we ook met socialreporters aanwezig bij wedstrijden en andere evenementen rondom voetballend Nederland. Zo ben ik zelf als social reporter aanwezig geweest bij de Friese Derby tussen sc Heerenveen en SC Cambuur en de wedstrijd tussen FC Twente en Feyenoord afgelopen januari. Helemaal zelfstandig ben ik ook nog bij de nieuwjaars wedstrijd van de oud-internationals tegen HFC haarlem geweest. Hiervan heb ik de volgende TikTok gemaakt:
Het werken op locatie is het allerleukst en daar ligt ook mijn ambitie. Gelukkig mag ik, nu m’n stage is afgelopen, blijven werken op de socialredactie dus hoop ik dat ik nog een stuk vaker op locatie aanwezig mag zijn.
Leave a Reply