Afgelopen maanden heb ik stage gelopen bij Vintage Jewellery op de marketing/communicatieafdeling. Vintage Jewellery is een vintage juwelier in Amsterdam waar ze tweedehands kwaliteit sieraden verkopen. Ze kopen goud in en restaureren het, maken het schoon en leggen het daarna in de winkel. Mijn stage op de communicatie- en marketing afdeling van dit bedrijf heeft mijn horizon verbreed en mijn passie voor creativiteit en strategie enorm versterkt. De werkzaamheden die ik moest verrichten waren erg verschillend, waardoor het werken interessant bleef en de dag kon vullen met verschillende dingen. Zo heb ik veel blogs en nieuwsbrieven geschreven, aan campagnes gewerkt, was ik bezig met het klantcontact en heb ik fouten kunnen halen uit de website, en natuurlijk nog meer.
Vintage Jewellery is een groeiend bedrijf waardoor zij nog steeds op zoek zijn naar manieren om te groeien en meer omzet te draaien door meer verkopen. Daarom zijn ze op zoek naar nieuwe of extra communicatiestrategieën die hiermee kunnen helpen. Voor mijn onderzoek heb ik dan ook de schaarste heuristiek onder de loep genomen, aan de hand van een experiment heb ik deze proberen te testen. De schaarste heuristiek is een psychologisch principe waarbij mensen iets waardevoller vinden als het schaars of moeilijk te verkrijgen is. Deze strategie wordt vaak gebruikt in marketing door producten als beperkt beschikbaar voor te stellen, zoals met beperkte voorraden of tijdelijke aanbiedingen, om de vraag en urgentie onder consumenten te verhogen. Met de resultaten van dit onderzoek zou Vintage Jewellery ervoor kunnen kiezen om deze strategie toe te passen op hun website of bijvoorbeeld in nieuwsbrieven. Door zinnen als ‘Maar 1 op voorraad’, ‘weinig op voorraad’ of ‘weinig beschikbaar’ te plaatsen kan dit dus mensen triggeren om sneller een aankoop te doen, dit omdat ze bang zijn het product mis te lopen.
Verder in Vintage Jewellery een ontzettend leerzame omgeving om stage te lopen. Het is een klein bedrijf waardoor je veel verantwoordelijkheid krijgt en hier leer je naarmate de tijd vordert steeds beter mee omgaan. Als je passie hebt voor sieraden, edelstenen en stijlperiodes is het een erg leuke en interessante stageplek. Je leert veel op dit vakgebied en daarnaast omgaan met collega’s en werk je samen met andere partijen buiten Vintage Jewellery. Zo kan je denken aan bijvoorbeeld een bedrijf als Heers, dit is een gespecialiseerd online marketing bureau op het gebied van traffic en conversie. Aan de hand van een aantal verschillende meetings en briefings met Heers konden we verschillende dingen toevoegen aan de SEO teksten, zo lukte het de Google vindbaarheid te verbeteren en optimaliseren.
Het is dus een dynamisch bedrijf dat goed voor hun medewerkers zorgt, daarnaast zijn er veel mogelijkheden en vrijheden om eigen input in praktijk te brengen. En kan ik alle werkzaamheden die ik heb geleerd meenemen naar toekomstige banen, wat zeker niet onbelangrijk is.