Het bedrijf zelf
Vanaf begin september tot en met eind november heb ik stage gelopen bij Het PR Bureau (HPB) in Amsterdam. Zoals de naam verklapt, is HPB een communicatie en PR-Bureau dat zich voornamelijk bezighoudt met het verbeteren van reputaties en het verdienen van media-aandacht van uiteenlopende merken. De voornaamste activiteiten waar het bureau zich mee bezighoudt, zijn: het schrijven van persberichten, het onderhouden van relaties met journalisten, het organiseren van evenementen, het samenwerken met influencers en het bedenken en uitvoeren van opvallende en originele merkcampagnes. Tijdens mijn stage was ik onderdeel van het Consumer Tech & Entertainment team, waar mijn collega’s en ik samenwerkten met merken, zoals Snap, Ring & Podimo.
Mijn werkzaamheden
In de beginfase van mijn stage waren de werkzaamheden nog niet zo uitdagend, en kreeg ik veel taakjes die binnen een korte tijd klaar waren. Zo moest ik vaak mediamonitoring bijhouden, oftewel: het bijhouden van wat er over een merk wordt geschreven in de media. Maar, toen ik aangaf dat ik meer verantwoordelijkheid wilde, kreeg ik dat ook. Zo werd ik onderdeel van het Snapchat en Unox team, en mocht ik aanwezig zijn bij de wekelijkse interne meetings over deze merken. Waar ik in de beginweken veel losse taakjes kreeg, mocht ik nu werken aan vaste en grotere projecten. De grootste les die ik heb geleerd vanuit mijn stage is om je assertief en een beetje brutaal op te stellen, omdat je zo de leukste en uitdagende taken krijgt.
Vanaf dat moment mocht ik mij bezighouden met verschillende copywriting-opdrachten, het brainstormen over campagnes en het samenstellen van perspakketten. De creatieve werkzaamheden zorgden ervoor dat de uren op het kantoor voorbijvlogen en geen enkele dag hetzelfde was bij HPB. De creatieve opdrachten bij HPB vond ik het leukst, omdat ik daar het meest een voldoen gevoel van kreeg.
Bovendien mocht ik helpen met het organiseren van verschillende events. In de derde week van stage organiseerden wij Het Press Café. Tijdens dit evenement kwamen verschillende journalisten en influencers langs bij ons op kantoor, waar wij vertelde over de nieuwste producten van onze klanten. Daarnaast heb ik in de vijfde week van mijn stage een evenement voor Snapchat georganiseerd. In het Soho House in Amsterdam hadden wij een panelsessie georganiseerd, waar verschillende journalisten en influencers werden bijgepraat over de nieuwe mogelijkheden voor de creatieve sector op Snapchat. Door het bijwonen van deze evenementen, hoefde ik niet de hele stageperiode achter mijn laptop te werken, maar was er af en toe ook tijd voor een uitstapje!
Conclusie
Voordat ik aan mijn stage begon had ik eigenlijk geen idee wat PR betekende en wat mijn werkzaamheden op het kantoor zouden zijn. Gelukkig werd ik vanaf het begin goed opgevangen door mijn stagebegeleider Kaya, die mij alles kon vertellen over het bedrijf en de werkzaamheden. Daarnaast heb ik in de eerste week veel een-op-een gesprekken gehad met de collega’s uit mijn team, waardoor ik iedereen snel leerde kennen. Er worden soms ook teambuilding-activiteiten georganiseerd zoals een etentje met je team of een kerstfeest op kantoor. Al met al kijk ik meer dan tevreden terug op mijn stageperiode bij HPB en kan ik deze stage aan iedereen aanraden als je opzoek bent naar een leuke, leerzame en afwisselende stage!