CW Stageblog

Stage marketing bij Nationale Opera & Ballet

Het afgelopen semester heb ik stage gelopen bij Nationale Opera & Ballet op de afdeling Marketing,  Communicatie & Verkoop. Mijn stage heette ‘Algemeen Communicatie & Verkoop’, en ik moest hierbij de marketingmanagers van De Nationale Opera en Het Nationale Ballet ondersteunen in hun dagelijkse werkzaamheden.

Mijn dagelijkse werkzaamheden waren erg divers. Zo heb ik veel contact gehad met de studio van Nationale Opera & Ballet die alle advertenties opmaakt. Ik stelde dan een idee op voor een advertentie of een banner, en de studio maakte deze op. Vervolgens kreeg ik een proefadvertentie terug van de studio waar dan nog eventueel wijzigingen aan gemaakt kunnen worden. Naast dat het heel interessant was om voor verschillende doelgroepen en zowel voor online als offline plekken advertenties te bedenken, was het ook erg leuk om direct je advertentie terug te zien in het echt. Een advertentie voor een opera die ik op een woensdag aangeleverd had kon ik bijvoorbeeld donderdag al bekijken in de Volkskrant. Ook ben ik bezig geweest met het maken van evaluaties van elke opera- of balletproductie. Hierin bekeek ik hoe de verkoop van de tickets is verlopen en welke acties of advertenties vanuit marketing goed liepen of juist minder goed liepen. In het begin van mijn stage was ik ook veel bezig met marketingactiviteiten voor het Opera Forward Festival. In dit festival werden nieuwe opera’s of opera’s met nieuwe talenten opgevoerd door heel Amsterdam en moest een veel jonger, en dus een ander soort publiek aangetrokken worden, en dit was voor mij heel interessant om bij te assisteren en te bekijken hoe het aantrekken van jonge bezoekers verloopt.

Naast mijn stagewerkzaamheden heb ik ook een stage onderzoek uitgevoerd. Ik heb onderzocht hoe de bezoekers van Het Nationale Ballet loyaler kunnen worden, aangezien de bezoekers van Het Nationale Ballet een stuk minder loyaal zijn dan bezoekers van De Nationale Opera. Ik verwachtte dat bezoekers loyaler konden worden door het zien van een ondertitel op een advertentie, die inging op de kwaliteit, de solisten, of de additionele waarden van Het Nationale Ballet. Bezoekers zouden dan eerst perceived value ervaren, waarna ze loyaler zouden worden. Helaas bleken er weinig significante resultaten uit mijn onderzoek te komen, behalve dat de perceived value van bezoekers een positief effect had op de klantloyaliteit. De perceived value werd echter niet verhoogd door de ondertitel op een advertentie.

Het leukste aan mijn stage vond ik dat het niet alleen maar computerwerk was, maar dat ik ook regelmatig in het theater was om de opera- of balletvoorstellingen te kijken, of ‘s avonds te assisteren bij rode loper premières of gala’s. Hierdoor heb ik niet alleen veel geleerd over marketing, maar ook over opera en ballet. Ik raad de stage dan ook zeker aan als je van cultuur houdt: geen enkele dag van mijn stage was saai, je werkt met veel leuke verschillende mensen samen én je krijgt ook nog eens de kans om elke opera- en balletvoorstelling te zien.

 


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *