Stagiair zijn van het allergrootste indoor-jazzfestival ter wereld, dat klinkt niet niks. En dat was het ook niet. Vanaf december 2017 t/m midden juli 2018 heb ik stage gelopen bij het grootste evenementenbureau van Nederland, MOJO Concerts, afdeling North Sea Jazz Festival. Als stagiair Communicatie & Programmering liep ik als assistent mee op de afdeling programmering en voerde ik de nodige communicatie gerelateerde neventaken uit. Hoewel ik terugdenkend aan mijn stage moeite heb te bedenken wát ik allemaal in die 7,5 maanden heb gedaan, is dit mijn dappere poging:
Het schrijven van meerdere teksten voor in de North Sea Jazz brochure, met jaarlijks zo’n 140.000 oplages; het beoordelen/corrigeren van persberichten met de aankondigingen van nieuwe artiesten; het conceptueel meedenken over, presenteren aan NSJ-programmeurs én boeken van artiesten op het nieuwe podium Hudson Terrace; het boeken van studentenbigbands; met mediapartners De Volkskrant en verschillende Rotterdamse musea teksten schrijven ter promotie tijdens het festival; het accrediteren van alle artiesten en gasten van artiesten tijdens het festival; de jurering van de door het North Sea Jazz Festival uitgereikte Paul Acket Award in goede banen leiden; het managen van alle parkeerkaarten voor alle Nederlands artiesten; contracten opstellen en versturen naar alle Nederlandse artiesten; het managen van fotografen/filmcrews van artiesten die speciale toegang tot het festival kregen en nog zó veel meer.
Samenvattend denk ik dat ik vooral enorm buiten m’n comfortzone heb moeten treden, aangezien ik ten alle tijden als volwaardig lid van het North Sea Jazz team werd gezien en ik ook in die hoedanigheid verantwoordelijkheid moest tonen. Om het ene moment te bellen met tourmanagers van artiesten als Chaka Khan en Earth, Wind & Fire en het andere moment kritiek te moeten uiten op onderzoeksbureaus die een pitch kwamen geven bij MOJO Concerts over waarom zij hét publieksonderzoek van MOJO moeten worden is stressvol, uitputtend maar tegelijkertijd heel erg gaaf om te mogen doen. Daarom is mijn stageperiode bij het North Sea Jazz Festival een van tegenstrijdigheden: De taken waar ik het meest tegen op keek, heb ik het meeste van geleerd.
Daarnaast is het bijzondere aan deze stage geweest dat ik geen enkel moment als stagiair behandeld werd, en ik net zo vaak een praatje maakte met de festivaldirecteur als andere assistenten. Wat mij betreft smaakt deze stage dan ook absoluut naar meer, en na een tussenpauze van vier jaar conservatorium zal ik dan ook zeker m’n best doen betrokken te blijven bij dit fantastische festival, in welke hoedanigheid dan ook.