De afgelopen drie maanden heb ik stage gelopen bij advocatenkantoor Eisenmann & Ravestijn. Nu hoor ik je vast denken: ‘Een advocatenkantoor, wat heeft dat te maken met communicatie?’. Dat dacht ik eerst ook, maar toen ik eenmaal begon met mijn stage begreep ik dat communicatie in elk soort bedrijf belangrijk is.
Content maken voor de sociale mediakanalen en advies geven over communicatie gerelateerde zaken, zoals hoe kunnen ze hun website aantrekkelijker maken? Dit zijn enkele voorbeelden van de taken die ik heb verricht tijdens mijn stage periode.
Ik heb veel geleerd de afgelopen drie maanden. Ik heb geleerd hoe je om moet gaan met verantwoordelijkheid. Ik was verantwoordelijk voor alle content voor de sociale media en moest ervoor zorgen dat ze in hun beste vorm op bijvoorbeeld Instagram werden gepost. Aan het begin vond ik dit best spannend, want je weet niet of je het allemaal goed doet. Maar in de loop der tijd ging het steeds soepeler. Ook heb ik geleerd hoe ik de kennis die ik afgelopen 1,5 jaar heb opgedaan tijdens mijn studie kan toepassen in de praktijk. Bij het geven van adviezen, heb ik gekeken naar verschillende wetenschappelijke artikelen die ik heb geleerd bij verschillende vakken. De informatie uit de artikelen heb ik vervolgens gebruikt om adviesstukken te schrijven.
Deze stage is vooral aan te raden voor de mensen die van corporate communicatie houden. Je bent vooral bezig met advies geven aan het bedrijf hoe ze het beter kunnen doen op communicatiegebied. Hierbij kan je denken aan hoe ze meer volgers kunnen aantrekken of hoe ze een betere reputatie kunnen creëren. Als je er ook van houdt om filmpjes en foto’s te maken en deze te bewerken is deze stageplek ideaal voor jou. Je hoeft niet op een professionele manier te kunnen editen, als je maar de basis weet, zoals knippen en plakken van fragmenten of ondertiteling toevoegen. Het bedrijf is niet heel groot wat ook fijn is, omdat je dan veel aandacht krijgt en met alle collega’s een goede band kan creëren.
Mijn onderzoeksvraag luidt: “In hoeverre is er een verband tussen de mate van blootstelling aan Instagramposts van advocatenkantoren en de houding tegenover de merkbekendheid en het imago van advocatenkantoren die gebruik maken van Instagram onder Nederlandse jongvolwassenen tussen de 18 en 25 jaar?”. De onderzoeksresultaten bleken helaas niet zo interessant te zijn, omdat er niet genoeg bewijs was of ik mijn hypothese kon waarnemen of verwerpen.