Op het moment van schrijven zit ik midden in mijn stageperiode. In deze blog zal ik je vertellen hoe mijn stage tot nu toe bevalt. Hiernaast zal ik vertellen hoe een typische werkdag eruitziet bij mijn stagebedrijf (Lama Lama). Ook vertel ik hoe het gaat met het onderzoek waar ik mee bezig ben. Ten slotte vertel ik nog iets over de interessante leerervaringen. Echter is het eerst even belangrijk om iets te vertellen over het stagebedrijf waar ik nu werk. Lama Lama is een digital agency die alles doet voor bedrijven die een website hebben. Ze bouwen de website, zijn betrokken met de branding en als alles goed staat doen ze ook de marketing. In deze laatste fase ben ik als aspirant communicatiewetenschapper actief. Het is hiervoor belangrijk dat je communicatiewetenschappelijke theorieen zoals Elaboration Likelihood model in je achterhoofd haalt bij het opstellen van marketingplannen. Verder staat het opstellen en testen van hypothesen ook centraal.
Hoe bevalt de stage?
De stage bevalt tot nu toe uitstekend. Het is wel even een omschakeling in vergelijking met studeren. Ik denk dat het een redelijk aanname is voor de gemiddelde student dat een stage op het gebied van tijd meer gaat kosten dan welk vak dan ook.
Beschrijf een werkdag
Een typische werkdag begint (helaas thuis) om 9 uur. Ik mag ook eerder beginnen maar het is wel de bedoeling dat je om 9 uur bereikbaar bent. Aan het begin van de week spreek ik met mijn supervisor te week door. Meestal is er een nieuwe klant of een groot project waar die week voor in het teken staat. Simpel gesteld is de vraag elke week hetzelfde: op welke manier kan Lama Lama ervoor zorgen dat via (online) marketing deze klant zijn doelen behaalt (branding, sales, leads). Het doel kan hierin verschillen maar de vraag blijft vaak hetzelfde. De vraag is heel breed en daardoor is het mogelijk om creatief om te springen en alle geleerde CW kennis te gebruiken.
Hoe gaat het met je onderzoek?
Mijn definitieve onderzoeksvoorstel is goedgekeurd dus hier ga ik binnenkort mee beginnen. Het gaat over hoe Lama Lama de klantrelatie kan verbeteren door inzet van communicatiemiddelen. Op dit moment gaat veel digitaal dus mijn taak hierin is ook om te onderzoeken op welke wijze dit de klantrelatie beïnvloed.
Interessante (leer)ervaringen
Bij Lama Lama werken betekent dat je meteen in het diepe wordt gegooid met allemaal verschillende tools. Hierdoor leer je snel om via Slack te communiceren, via Google Hangouts een meeting in te schieten en klanten via Google Data Studio te rapporteren over de prestaties van lopende (branding, leads, sales) campagnes.