CW Stageblog

Stage in Haarlem: Hoe ik de buitenlandse toerist beter bereikte

In het allerlaatste semester van de bachelor heb ik vijf maanden stage gelopen bij het Frans Hals Museum in Haarlem. Omdat ik eigenlijk alle vakken vanuit de bachelor leuk vond en niet goed wist welke master ik wilde gaan doen, heb ik ervoor gekozen een brede en uitdagende stage te zoeken waar ik veel verschillende vormen van communicatie zou tegenkomen. Zo kwam ik al gauw uit op de afdeling marketing en communicatie. Tijdens het eerste gesprek werd duidelijk dat het museum na de coronapandemie moeite heeft gehad met het aantrekken van de buitenlandse toerist. Ik moest onderzoek doen naar de customer journey van de buitenlandse toerist en een aanbeveling schrijven hoe dit geoptimaliseerd kon worden. Daarnaast hielp ik met ondersteunende werkzaamheden op het gebied van website, pers, sociale media, doelgroepenbeleid, customer experience, ticketing, tentoonstellingen, campagnes en corporate communicatie. Voor mij dus ontzettend interessant, aangezien ik zo goed heb kunnen ervaren welk aspect van de communicatie het beste bij mij past.

Naast het stage-onderzoek voor de Universiteit van Amsterdam heb ik mij dus vooral bezig gehouden met het onderzoek naar de buitenlandse toerist en hoe het Frans Hals Museum deze groep (online) beter kon bereiken. Super spannend om zo in het diepe te springen zonder echt goed te weten waar ik moest beginnen. In de eerste paar weken ben ik bezig geweest met het maken van een planning, waardoor ik het voor mijzelf overzichtelijk maakte. Vanuit het Frans Hals Museum zelf kreeg ik gelukkig veel handvatten, zoals trainingen van externen en inzicht in verschillende platforms. Ook heb ik een training gevolgd voor (internationale) seo/sea en heeft een externe partner mij geholpen met het analyseren van cijfers van de doelgroep waar ik onderzoek naar deed. Ik vond het heel fijn dat mijn stageplek de opdracht zo serieus nam en mij hier ook echt in wilde ondersteunen op alle mogelijke manieren. Het helpt natuurlijk ook om mondig te zijn, voor jezelf op te komen en te laten weten wat je leuk vindt om te doen en waar je uitdaging in ziet. Ik heb ook geleerd om niet bang te zijn om te vragen. Sommige mensen hebben simpelweg meer expertise en kunnen je gemakkelijk op de juiste weg helpen.

De resultaten die ik heb verkregen met beide onderzoeken zullen door het Frans Hals Museum gebruikt worden voor optimalisatie van de klantreis en daarmee het aantrekken van de buitenlandse toerist. Een kernteam zal na mijn stage beginnen aan het uitvoeren van de aanbevelingen die ik heb geschreven, zodat de buitenlandse toerist beter bereikt kan worden.

Enthousiast geworden? Dan heb ik goed nieuws! Vanaf 1 september 2024 zoekt de afdeling marketing en communicatie van het Frans Hals Museum in Haarlem namelijk een nieuwe stagiair! Neem jij mijn plek over in dit fantastische museum in een gezellig team? Stuur dan een berichtje naar Sarah van Bodegraven via s.vanbodegraven@franshalsmuseum.nl.