CW Stageblog

Stage Data-Analist in de TV-wereld

Toen ik mij inschreef om een stage te gaan volgen had ik al een helder idee over wat voor soort stage dit zou worden. Ik heb altijd al een passie gehad voor marketing, specifiek digitale marketing, dus ging ik hard opzoek naar bedrijven in deze sector die opzoek waren naar een stagiair. Omdat ik in Amsterdam woon heb ik gekeken naar bedrijven in de regio en al snel vond ik er een aantal die mij aanspraken. Na contact te hebben gezocht en mijn sollicitatie brief te hebben opgestuurd kreeg ik of helemaal niks te horen of te horen dat er inmiddels al een stagiair gevonden was. Helaas. Niet veel later kreeg ik via via te horen dat Fremantle Netherlands, een TV creatie en productie bedrijf, nog opzoek was naar een stagiair Data-Analist. Ondanks dat dit niet een stage in de marketing wereld was, leek het mij een interessante en leuke uitdaging. Na een prettig gesprek kreeg ik het goede nieuws dat ik was aangenomen en na de zomer direct aan de slag kon.

Fremantle is een internationaal TV creatie en productie bedrijf dat zich specialiseert in het bedenken en produceren van TV-programma’s voor verschillende zenders en online platformen. Zij zijn momenteel actief in 22 landen. Omdat het om een internationaal bedrijf gaat is hun portfolio erg groot. Zo zijn de “Got Talent” programma’s, “Boer Zoekt Vrouw” en “Heel Holland Bakt” een aantal bekende voorbeelden. Behalve het produceren van programma’s beheren zij ook een aantal online platformen zoals RTL Boulevard en Eigen Huis & Tuin.

Tijdens mijn eerste dag werd het mij al snel duidelijk: De TV-wereld is nog niet zo data gericht als ik had gedacht. Maar, dit maakte mijn stage juist een leuke uitdaging. Behalve het verzamelen en analyseren van data was het dus ook belangrijk om het op zo een manier te presenteren dat mensen geïnteresseerd en geïntrigeerd waren. In mijn dagelijkse werkzaamheden vertaalde dit zich naar een aantal dingen. Ten eerste hield ik mij bezig met het ondersteunen van de afdeling creatie, die verantwoordlijk zijn voor het bedenken van nieuwe programma’s. Dit deed ik door verschillende bronnen te analyseren zoals social media posts, kijkcijfers en zoekgeschiedenis data en vervolgens de uitkomst te gebruiken om te beargumenteren waarom er wel of geen behoefte is aan een bepaald programma. Ook keek ik verder dan beschikbare data bronnen en maakte ik gebruik van survey’s om vraagstukken te helpen beantwoorden. Bijvoorbeeld een survey waarbij respondenten gevraagd werden naar hun kijkgedrag en kijkbehoeftes aangaande online platformen zoals Netflix en Videoland. Als laatste hield ik mij ook bezig met het ondersteunen van de teams die verantwoordelijk waren voor de verschillende online platformen die Fremantle in beheer heeft. Dit deed ik door het analyseren van de beschikbare website data en aanbevelingen doen gebaseerd op zowel deze analyses als mijn eigen ervaring.

Al met al ben ik erg blij dat ik niet precies de stage kreeg die ik eerst in gedachten had. Behalve dat mijn collega’s allemaal erg aardig waren en dat alles professioneel geregeld was, kreeg ik op deze manier de mogelijkheid om verder te kijken dan waar ik al bekend mee was en realiseerde ik mij dat een baan die veel met data te maken heeft erg gevarieerd kan zijn en alles behalve saai is. Ik raad iedereen aan die opzoek is naar een stage om open te staan voor dingen die op het eerste gezicht niet helemaal bij je wensen passen. Wie weet wat je er van zult vinden!


Posted

in

by

Tags: