Heb je altijd al een kijkje willen nemen in een van de meest innovatieve, digitaal gedreven, gastgerichte boutique hotels in de wereld dan ben je bij citizenM hotels op het juiste adres. Een Nederlandse hotelketen die gestuurd is op het continue optimaliseren van de guest experience. Waarom is citizenM zo anders? citizenM is een hotelketen die zich focust op een bepaalde reiziger, de frequente reiziger. Een echte cosmopolitan die zich identificeert met alle culturen die de wereld zich aanbiedt. Wat wil zo’n gast? Een luxe hotelervaring zonder alle frustraties van traditionele hotels. Een snelle check in, gratis Wifi, grote XL bedden, regendouche, 24/7 eten en drinken en vooral goede service. Hoe werkt dit dan tijdens corona? citizenM is de eerste hotelketen die een contactloos verblijf aanbiedt middels hun contactloze applicatie voor op je smartphone. Alles kan via deze applicatie bestuurd worden. Heb jij ooit jouw eigen telefoon gebruikt als kamersleutel? Ik niet! citizenM is haar concept begonnen met als doel de traditionele hotelsector te ontwrichten.
Iedereen die bij citizenM komt werken moet de eerste paar dagen een immersion program afronden. De eerste paar dagen word je ondergedompeld in de cultuur van citizenM, je leert de normen en waarden van het bedrijf en hoe mensen met elkaar te werk gaan. Met heel veel geluk kon ik mijn allereerste stagedag naar kantoor voor deze introductiedagen. Ik kreeg een rondleiding van het pand en mocht kennis maken met verschillende werknemers van citizenM. Helaas was dit kort van duur en was het verloop van mijn stage grotendeels thuis aan de keukentafel. Zoals ik al zei is citizenM een bedrijf die zich rammend snel aanpast aan nieuwe situaties. Ook met corona werd alles gedigitaliseerd en werkt ik goed ingewerkt via zoommeetings. Gezien de omstandigheden was het erg belangrijk om veel vragen te stellen en proactief te werk te gaan. Nieuwe werknemers bij citizenM worden via een nieuwsbrief geïntroduceerd aan het bedrijf, ongeacht de functie. Ik werd overspoeld met mails van collega’s om mij te verwelkomen bij citizenM en mij succes te wensen met mijn avontuur als marketing stagiaire. Hierdoor voelde ik mij vanaf het begin meteen op mijn gemak. Na deze introductiedagen kon ik beginnen met mijn werkzaamheden als marketing stagiaire bij de brands & communications afdeling. Ik werd begeleid door twee supervisors die hoofd waren van public relations en social media & influencer management. Vooral het structureel invullen van mijn stage was heel belangrijk voor mijn supervisors. Zo hebben wij aan het begin bepaalde doelen opgesteld. Ik voelde mij gewaardeerd en was zeer gemotiveerd om het beste uit mijn stage te halen.
Tijdens mijn stage werd ik meegenomen met de alledaagse processen. Elke woensdag en vrijdag mocht ik vergaderingen bijwonen. Aan het begin was dit wel even wennen, aangezien alles in het Engels wordt gedaan. Bij deze vergadering worden alle taken besproken van werknemers, ook ik moest mijn praatje doen. Ik was op een goede manier hoe werknemers met elkaar omgingen. Op een gegeven moment had ik dertig mensen die aandachtig aan het luisteren waren naar alles wat ik in die week had bereikt. Mijn werkzaamheden hadden vooral betrekking op contact houden met PR agencies en social media influencers, het analyseren van de waarde van nieuwsgeving over citizenM en het opstellen van contracten met potentiele social media ambassadeuren. En dit allemaal in het Engels! Een uitdaging die op alle fronten beloond werd. Het werken op de social media & influencer management afdeling heeft mij het idee gegevens voor mijn onderzoeksvraag. Het nauwe contact met influencers heeft mij geïnspireerd om het effect van sponsorship disclosure op de merkattitude van citizenM te onderzoeken.
Al met al heb ik ontzettend veel geleerd van mijn stage. Niet alleen op het gebied van vaardigheden maar ook persoonlijke groei. Ik weet waar ik goed in ben en ik weet waar ik mijzelf kan verbeteren. Het lopen van een stage is heel belangrijk voor je eigen ontwikkeling. Voor iedereen die nog stage moet gaan lopen wil ik meegeven om dicht bij jezelf te blijven. Schroom niet om vragen te stellen en fouten te maken. Alleen dan kan je echt leren en groeien als persoon. Ik heb veel geleerd van mijn stage, maar ik heb vooral geleerd wat ik later wil gaan doen met mijn leven.
Neem contact met mij op als je vragen hebt over het lopen van een stage. Ik wens iedereen heel veel succes met het beginnen van een stage en vergeet niet jezelf te blijven!
Sara Levie