Het bedrijf
CHANEL is een internationaal bekend familiebedrijf, opgericht in 1910, dat begon als modehuis en inmiddels een wijde collectie heeft aan luxegoederen zoals haute couture, ready-to-wear fashion, tassen en accessoires, parfum, make-up en huidverzorging. Mijn werkzaamheden vonden plaatst voor de Benelux markt op de digital afdeling. Het kantoor bevind zich op de zuidas en is verantwoordelijk voor de hele Benelux samen met het kantoor in Brussel.
Mijn werkzaamheden
Tijdens mijn stage was ik verantwoordelijk voor het Digital Marketing en CRM gedeelte van het bedrijf. Voor de Digital Marketing afdeling was ik vooral bezig met alle parfum, make-up en huidverzorging. Voor het CRM gedeelte van mijn stage verrichte ik echter wel werkzaamheden voor alle afdelingen waaronder ook fashion, horloges en juwelen.
Ik hielp mee aan alle online campagnes op de websites van online retailers, sociale media posts, nieuwsbrieven, productinformatie, meehelpen aan evenementen, ondersteuning in klanten relaties onderhouden, maandelijkse communicatie plannen maken en alle online content voor de Benelux op chanel.com controleren. Naast deze taken waren er ook vele andere kleine taken waarin ik ondersteuning heb geboden aan mijn team zoals prijzen updaten en samples bestellen.
Een voorbeeld van een evenement waaraan ik heb meegewerkt is het ICE event begin december. De ijsbaan in Amsterdam was voor meer dan twee weken gehuld in promotie voor het N5 parfum om het 100 jarige bestaan te vieren van dit parfum. Op 2 december was er een pr-lunch waar meerdere influencers en pers waren uitgenodigd om te lunchen op het ijs. Ik heb dan ook heel veel geleerd van de hectische voorbereiding en organisatie van dit event.
Ook heb ik veel gedaan voor de nieuwe skincare lancering N1 DE CHANEL. Dit is de grootste lancering voor CHANEL in een aantal jaar en ik heb hier alle online content voor geregeld voor onder andere Ici Paris XL BE, NL en Douglas. Dit was een hectische periode waarbij veel dingen last minute nog zijn veranderd. Alles wordt gecommuniceerd met het hoofdkantoor in Parijs wat soms kan zorgen voor wat vertraging of miscommunicatie. Echter is het hele process goed gegaan en kan ik met trots zeggen dat alle online visuals goed te zien waren op alle websites door mijn werkzaamheden. Zie hieronder een voorbeeld:
Leerprocessen
Tijdens mijn stage heb ik enorm veel geleerd, bijvoorbeeld, georganiseerd en gestructureerd werken. Strikte deadlines voor alle online campagnes en het inplannen van sociale media posts, e-mails en andere visual content met alle online retailers hebben hiervoor gezorgd. Mijn communicatievaardigheden met externe partijen is ook enorm gegroeid doordien ik te maken had met veel verschillende retailers met andere bedrijfsculturen, en collega’s van CHANEL uit andere landen. Ik heb veel geleerd over het behouden van klant loyaliteit aangezien er veel nadruk ligt op clienteling bij CHANEL en verschillende manieren van communicatie, best passend op de klant. Er wordt veel aandacht besteed aan het behouden, terughalen en het werven van klanten. Ik heb hierdoor veel verschillende strategieën mogen leren die dit proces het beste optimaliseert.
Advies
Voor iedereen die ook graag de luxe wereld wilt ontdekken en meer wilt leren over online marketing en klanten communicatie, dan is CHANEL de perfecte plek om je eigen vaardigheden te verbeteren en nieuwe talenten te ontdekken. Als stagiair krijg je veel verantwoordelijkheid en ben je een belangrijk onderdeel van het bedrijf. Zo ben ik erachter gekomen dat dit exact de richting is waar ik heen wil gaan en zo ook de luxe wereld mij enorm aantrekt. De werksfeer binnen het bedrijf in Nederland is erg fijn en open. Ik heb het enorm leuk gehad tijdens mijn stage en was erg vereerd deel te maken uit de CHANEL family.