Het eerste semester van dit schooljaar heb ik de kans gekregen om stage te lopen bij een bedrijf dat een erg belangrijke rol speelt in de Nederlandse mediawereld. Ik maakte deel uit van een team dat gedreven wordt door innovatie en erg maatschappelijk betrokken is.
Het vinden van een stageplek kan lastig zijn als je niet goed weet waar je eigenlijk naar op zoek bent. Ik ben mijn voorkeuren gaan kaderen, door te bedenken in welke sector ik wil werken en welke normen en waarden voor mij van belang zijn.
Na een sollicitatieproces van een brief, een interview en een schrijf opdracht, ben ik aangenomen bij BNNVARA. Ik heb met veel plezier vier maanden stage gelopen op de afdeling Merk en Marketing.
De werkzaamheden die ik heb mogen uitvoeren konden erg variëren. Dit komt voornamelijk door het feit dat ik, samen met een mede stagiair, twee begeleiders had. Ze werken allebei in een ander sub-team op dezelfde afdeling. Ik was een stagiaire in het team ‘Programmamarketing’ en het team ‘Werving en Behoud’, binnen de overkoepelende afdeling Merk en Marketing.
Taken die hierbij komen kijken zijn het opmaken van nieuwsbrieven, het schrijven van (korte) teksten voor op de website, helpen met het organiseren van evenementen en werken op de evenementen zelf. Daarnaast was het onze verantwoordelijkheid om de maandelijkse win-acties te organiseren en om de voorraad van de merchandise bij te houden.
De taken die ik kreeg sluiten erg goed aan bij mijn bestaande kennis over het vak. Ik had al snel door dat ik de theorie die ik leer bij mijn studie Communicatiewetenschap, bij veel van mijn werkzaamheden kon toepassen. Dit zorgde ervoor dat ik de taken zelf niet als een grote uitdaging heb ervaren. Ik had echter wel moeite met bepaalde omstandigheden en factoren die een grote rol spelen bij een kantoorbaan.
Mijn stageperiode ging van start op 28 augustus. De eerste weken van mijn stage waren erg turbulent. Ik merkte snel dat je niet alleen wordt uitgedaagd op intellectueel vlak, maar dat ook je sociale vaardigheden op de proef worden gesteld. Het werken op kantoor vond ik in het begin daarom erg overweldigend.
Op de afdeling werk ja samen in één groot kantoor. Dat is erg handig, want je kan vragen die je hebt direct stellen aan een begeleider of collega. Ook is het natuurlijk gezellig, omdat je de hele dag met je collega’s kan kletsen. De keerzijde is dat het veel energie kan kosten. Je staat eigenlijk de hele dag ‘aan’ en dit was voor mij één van mijn grootste uitdagingen van de stage. Hierdoor heb ik deze periode geleerd dat ik veel bewuster moet leren omgaan met mijn energiebalans.
Ik ben erg dankbaar voor de begeleiding die ik tijdens mijn stage heb ontvangen van mijn begeleiders en collega’s bij BNNVARA. Ze hebben mij naast het begeleiden in mijn taken, ook ondersteund in periodes wanneer ik moeite had met een balans te vinden tussen mijn werk- en privéleven. Deze steun heeft mijn stageperiode bij BNNVARA zeer leerzaam en waardevol gemaakt.
Als ik advies aan mijn medestudenten zou ik graag willen meegeven dat je niet te streng voor jezelf moet zijn. Als stagiaire is het een periode waar je juist fouten mag maken en daar veel van kan leren. Over zowel jezelf, als de praktisch taken. Het hoeft niet allemaal perfect te gaan bij de eerste poging en dat geldt voor alle aspecten die erbij komen kijken.
Blijf optimistisch, wees gedreven en geniet van elk moment. De wereld staat voor je open en je hoeft je nog nergens aan vast te binden.
Heel veel succes en vooral plezier!
Stage BNNVARA – Afdeling Merk en Marketing
by
Leave a Reply