De afgelopen vijf maanden liep ik stage bij Stichting Nederlands Debat Instituut (SNDI). Dit is een organisatie die diverse debatactiviteiten voor basis- en middelbare scholieren en mbo-studenten verzorgt. Daarnaast geeft SNDI trainingen aan docenten en ontwikkelen ze eigen lesmateriaal zodat leerkrachten zelf aan de slag kunnen met debatonderwijs in de klas. Met hun missie om ‘ervoor te zorgen dat kinderen en jongeren overtuigender durven te spreken, zorgvuldiger leren luisteren en altijd nieuwsgierig blijven naar de ideeën van anderen’ helpt SNDI haar doelgroep vooruit.
Het hechte team bestaat uit zo’n negen medewerkers. Het hoofdkantoor bevindt zich aan de Keizersgracht in Amsterdam. Een bijzonder mooie werklocatie. Altijd heerste er een goede sfeer binnen het team. Ik heb gedurende mijn hele stageperiode altijd fijn samengewerkt met mijn tijdelijke collega’s. Mijn functie binnen het team was ‘stagiair marketing en communicatie’, en mijn supervisor was dan ook de marketing- en communicatiemedewerker van SNDI.
Mijn werkzaamheden bestonden voornamelijk uit het bedenken en schrijven van content voor de socials, meewerken aan de ‘lestipmail’, een maandelijkse nieuwsbief die SNDI maandelijks stuurt naar docenten, het creëren van visuele communicatie uitingen in Canva, zoals posters of mooi opgemaakte social media posts, het beheren van de bedrijfswebsite, en het meedenken over werving strategieën. Daarnaast kreeg ik veel ruimte om zelf te kiezen wat voor werkzaamheden ik graag uit wilde voeren. Echter vond ik het vrij lastig om zelf geschikte taken te bedenken, dus uiteindelijk heb ik dit slechts enkele keren gedaan.
Ik had geen vaste routine tijdens mijn werkdagen; aan het begin van de week gaf mijn supervisor mij een aantal werkzaamheden om gedurende de week mee aan de slag te gaan. Vervolgens mocht ik zelf inplannen op welke volgorde ik alles ging uitvoeren.
Ik werkte echter niet alleen maar op kantoor; ik was regelmatig op pad om projecten van de stichting bij te wonen, zoals trainingen of debatdagen op scholen. Vervolgens schreef ik hier meestal een social media post over om de buitenwereld op de hoogte te houden van de stichting haar activiteiten. Doordat SNDI regelmatig projecten organiseert in samenwerking met andere organisaties, heb ik veel verschillende mensen ontmoet met diverse functies.
Maar het grote hoogtepunt van de activiteiten van de stichting zijn de debattoernooien.
Jaarlijks organiseert SNDI het ‘NK Debatteren’ voor de onderbouw, het vmbo, havo en vwo, en mbo. Jongeren uit heel Nederland komen tijdens de toernooidagen bijeen om met elkaar te debatteren over actuele kwesties. De drie voorrondes en de grote finale van het NK Debatteren havo/vwo vielen in mijn stageperiode. Ik heb het hele toernooi dan ook met veel plezier bijgewoond. Mijn rol was voornamelijk om zoveel mogelijk leuke en relevante Instagram-stories te plaatsen over het verloop van de dag, om de volgers hierin mee te nemen.
Kortom, ik heb mijn stageperiode als erg positief ervaren. Ik heb veel geleerd over marketing en communicatie, samengewerkt met leuke collega’s, en ik ben heel Nederland doorgereisd om te ondersteunen bij uiteenlopende projecten voor enthousiaste leerlingen en scholen!