Gezien mijn keuze voor persuasieve communicatie zocht ik een stage in het gebied van marketing. Oriënterend op een master kwam de richting Digital marketing van Business administration voorbij wat gelijk mijn interesse trok. Met dit in mijn achterhoofd ben ik verder gaan kijken en stuitte ik op Orangedotcom, een ervaren digital marketing bureau in Amsterdam.
De werkzaamheden die ik heb verricht bij Orangedotcom behoren tot zoekmachine adverteren (SEA). Zoekmachine adverteren staat voor het inkopen van advertentieruimte op zoekmachines zoals Google en Bing. Deze betaalde advertenties worden boven en/of onder de organische resultaten vertoond op de zoekresultatenpagina van deze zoekmachines. In tegenstelling tot zoekmachine-optimalisatie (SEO), moet je voor zoekmachine adverteren dus betalen als men via een zoekmachine naar je website klikt. Binnen het zoekmachine adverteren team bij Orangedotcom valt het affiliate marketing team. Hier maak ik onderdeel van uit.
Affiliate marketing bestaat uit vier delen. Te beginnen bij de adverteerder, zij beheren de webwinkel waar de producten of services worden aangeboden. De adverteerder wilt graag dat zijn advertenties op andere websites komen te staan. Ze leveren alles wat de publishers kunnen gebruiken voor een advertentie. Als tweede is er de publisher. Dit is het individu of het bedrijf wat de advertentie genereert en het product of de service promoot zodat zij een commissie krijgen. De derde partij is de consument. Dit is de bezoeker die langs een bepaald pad, via de advertentie van de publisher, bij de website van de adverteerder uitkomt. Als zij het gewilde doel uitvoeren op deze site, vaak een aankoop of het invullen van een contactformulier, krijgt de publisher hier een commissie over. Tot slot het affiliate netwerk, deze faciliteert de relatie tussen de adverteerder en de publisher. Op dit netwerk kunnen zij elkaar vinden samen met alle benodigde informatie over elkaar. Ook zorgt het netwerk voor het afhandelen van de tracking transacties en de uitbetalingen.
De twee meest gebruikte conversiemodellen binnen affiliate marketing zijn CPS (cost per sale) en CPL (cost per lead). CPS houdt in dat de publisher een commissie ontvangt over het bedrag wat de klant uitgeeft bij een aankoop op de webshop wanneer de klant via een advertentie van de publisher op de webshop terecht is gekomen. CPL is vrijwel hetzelfde, het enige verschil is dat de commissie nu verdiend wordt wanneer de klant zijn of haar contactgegevens achterlaat op de website van de adverteerder.
Als affiliate team bij Orangedotcom nemen wij de rol van publisher op ons. Dit betekent dat wij via Google ads search en Bing campagnes op zetten voor verschillende adverteerders die aangemeld staan op een netwerk. In de netwerken kiezen we de webshops uit. Deze kunnen uit Nederland komen maar ook uit Duitsland, België, Spanje, Italië of Portugal. Mijn werkzaamheden betreffen het opzetten van minimaal drie campagnes per week. Specifiek is dit het bedenken van keywords en beschrijvingen per campagne welke veel clicks en conversies zullen genereren op Google en Bing. Vervolgens de campagne inladen op het Google Ads/Bing account, de budgetten per dag bepalen en verschillende instellingen aanpassen.
Het was ontzettend leuk om bij Orangedotcom stage te lopen en ik heb heel veel eigen verantwoordelijkheid gekregen en veel geleerd daarvan. Daarnaast maakt het feit dat het nog een jong team is, de werksfeer erg gezellig en heb ik ondanks Covid nog een paar leuke activiteiten buiten het werk om met mijn collega’s kunnen ondernemen.