Mijn stage bij NS begon eind februari, hoe ik mijn stage toen voor ogen had bleek uiteindelijk anders uit te pakken door de maatregelen die begin maart werden ingevoerd omtrent het coronavirus. De eerste paar dagen van mijn stage bracht ik door op het hoofdkantoor van NS in Utrecht. Hier werkte ik samen met twee andere stagiaires aan het voorbereiden van, en het helpen met, merkactivatie tijdens evenementen van NS. Dit zou dan ook mijn voornaamste taak worden, naast het bijhouden van de sociale media kanalen van @NSReisJeFit. Het eerste evenement dat ik bezocht was de huishoudbeurs, waar NS op station Amsterdam RAI met een stand stond waar bezoekers van de huishoudbeurs op de foto konden. Dit is iets wat NS bij verschillende evenementen, denk aan Songfestival, Formule1, EK voetbal en Sail, zou gaan doen.De afdeling waar ik stage liep, merk & sponsoring, focust naast de merkactivatie ook erg op een connectie tussen NS en bewegen. Hierbij ligt de nadruk op wandelen en hardlopen en ze hebben dan ook verschillende samenwerkingen met onder andere het tijdschrift ‘Runnersworld’. Vlak voordat de corona chaos los barste, heb ik nog een fotoshoot gedaan met NS voor Runnersworld, deze foto wordt waarschijnlijk in september in het blad geplaatst, dus nog iets om naar uit te kijken!
Vervolgens kwam helaas al snel het coronavirus om de hoek kijken en werden alle evenementen gecanceld. Gelukkig ging NS hier zeer goed en creatief mee om en ik kreeg als stagiaire nieuwe taken. In plaats van elke dag naar kantoor, werd er nu vanaf huis gewerkt. Dit betekende veel zoom-meetings met de andere stagiaires en mijn begeleiders en ik heb me vanaf toen met name gefocust op het uitvoeren van onderzoek en het bijhouden van de sociale media kanalen. In het begin was het belangrijk om de juiste toon te vinden voor de sociale media berichten omdat volgers door de corona maatregelen niet mochten worden opgeroepen om op pad te gaan met de trein. Uiteindelijk vond ik hierin steeds een betere toon en samen met de andere stagiaires hebben we regelmatig berichten op facebook, instagram, twitter en de website van ReisJeFit geplaatst.
Omdat de merkactivatie van NS noodgedwongen wegviel doordat alle evenementen werden gecanceld, viel ook een boost voor het imago van NS weg. Om te kijken hoe NS een positief effect op haar imago te weeg kon brengen, heb ik een onderzoek uitgevoerd. Bij dit onderzoek keek ik of het opzetten van een NS webshop met merchandise een positief effect zou kunnen hebben op het imago van NS. Ik heb merchandise ontworpen en vervolgens gekeken hoe deze merchandise werd gewaardeerd onder 203 respondenten door middel van een survey. Een interessant onderzoeksresultaat is dat de merchandise geen positief effect zal hebben op het imago van NS. Deze bevindingen heb ik doorgespeeld naar NS en zij vonden dit zeer waardevol.
Ondanks dat de stage uiteindelijk een andere invulling kreeg dan in eerste instantie gedacht, beschouw ik mijn stage bij NS als zeer waardevol. Ik heb geleerd om (op afstand) in een team te werken, flexibel te zijn en mezelf op academisch niveau ontwikkeld door het uitvoeren van het onderzoek en het oefenen met schrijven van stukken voor de socials. NS is een zeer prettige stageplek omdat ze je aan de ene kant erg vrijlaten in wat je wilt en kunt doen. Zo heb ik de meeste activiteiten zelf bedacht, bijvoorbeeld het doen van de fotoshoot voor Runnersworld, het houden van winacties en het uitvoeren van het onderzoek. Daarnaast werken er, zeker op de afdeling merk & sponsoring hele leuke en aardige mensen, iets wat ook niet onbelangrijk is!