Nu mijn stage bij NEMO Science Museum langzaamaan op zijn einde aan het lopen is, geniet ik er extra van om elke ochtend richting dat grote kopergroene gevaarte aan het IJ te fietsen. Mijn tijd bij NEMO was ontzettend leerzaam en ik ga het er zeker missen.
18 maart liep ik vol zenuwen mijn stagebegeleidster achterna richting de kantoren, die zich middenin het museum bevinden. Ik keek er best wel tegenop om aan het werkleven te beginnen en 4 dagen in de week van 9 tot half 6 te moeten werken, maar het wende gelukkig erg snel! NEMO heeft als doel wetenschap en technologie op een interactieve en laagdrempelige manier dichter bij het publiek te brengen. Naast het museum is NEMO ook actief op scholen, bij landelijke evenementen, in internationale projecten en online. Wat veel mensen niet verwachten, is dat er dus een hele grote organisatie schuilgaat achter NEMO. Het heeft daarom best even geduurd voordat ik helemaal bekend was met NEMO, alle projecten en evenementen en bijhorende afdelingen en collega’s.
Mijn stage in een woord: gevarieerd. Enorm gevarieerd. Als stagiaire was ik lid van de Marketing & Communicatie afdeling, bestaande uit zo’n 10 medewerkers. Naast standaard stage taken zoals bijvoorbeeld het bijhouden van de online en offline persinbox en het verwerken van knipsels, was de social media van NEMO een groot deel van mijn verantwoordelijkheden. Omdat de collega die hier verantwoordelijk voor was onverwachts weggevallen was net voor mijn stage begon, werd ik vanaf het begin in het diepe gegooid en moest ik ondernemend te werk gaan om de sociale mediakanalen van NEMO te onderhouden. Ik heb regelmatig op het dak van NEMO (prachtig uitzicht over Amsterdam, ideale lunchplek!) gestaan met filmploegen uit bijvoorbeeld Abu Dhabi en Rusland, en ook was ik het aanspreekpunt bij opnames van een van Nederlands bekendste YouTubers Kalvijn in het depot van NEMO. Ik heb model gestaan voor de Fantastische Fietsen zomercampagne van NEMO, samen met een andere stagiair een hele reeks NEMO proefjes gefilmd voor op Instagram en Facebook (die uiteindelijk ook in het museum getoond werden) en leren photoshoppen. Geen dag was hetzelfde en ik rende continu het museum door (5 verdiepingen door de drukke menigte, met de trap natuurlijk ;)). Door de enorme variatie heb ik van alles kunnen proberen en weet ik nu al beter welke dingen ik in de communicatie-industrie leuk vind (en welke niet)
Mijn onderzoek heb ik gedaan naar de online reviews over NEMO via bijvoorbeeld TripAdvisor. Een grote tip aan toekomstige stagiair(e)s: begin op tijd met je onderzoek en laat het zeker niet te lang liggen. Je stage vliegt voorbij!
NEMO is zeker aan te raden voor studenten die, net zoals ik, een uitdagende en gevarieerde stage zoeken. Ik heb van alles kunnen proberen en weet nu beter wat ik in de toekomst wil. Mijn laatste twee weken bij NEMO zijn ingegaan en ik ben van plan om nog zoveel mogelijk te proberen leren en bekijken. Want uiteindelijk is daar je stage voor bedoelt, dus stel vooral heel veel vragen!