CW Stageblog

Stage bij KLM Royal Dutch Airlines ten tijden van de Coronacrisis

Aangezien mijn stage op de Digitale Communicatieafdeling van KLM Royal Dutch Airlines plaatsvond ten tijden van de Coronacrisis, was de invulling van mijn stage anders dan ik van te voren voor ogen had. Hoe mijn stage begin februari van start ging in de gezelligheid van het hoofdkantoor in Amstelveen, sloeg dit halverwege maart om naar het verplicht thuiswerken. Dit betekende geen koffietjes in de coffee corner, geen dagelijkse gezamenlijke lunch met het gehele team en ook geen geplande karaokeavonden meer. Al snel bleek dat dit plaats maakte voor dagelijkse check-in calls om 8:30, check-out calls om 17:00 en team-sportsessies, kookcursussen en vrijdagmiddagborrels die ik bijwoonde door het gebruik van de webcam van mijn laptop..

Aan het begin van de ontdekking van het Coronavirus had iedereen bij KLM het idee dat de hele situatie snel zou overwaaien. Al snel volgde echter de gewaarwording dat de Corona situatie resulteerde in een periode van de meest uitdagende omstandigheden waar KLM ooit mee te maken heeft gehad. Voor mijn stage betekende dit in de beginperiode dat ik een buitengewone kijk kreeg in hoe een innovatief, internationaal bedrijf omgaat met zo’n crisis. Zo mocht ik in de beginperiode van de toenemende vliegrestricties bijvoorbeeld assisteren op de social servicing afdeling, waar ik vragen van gestrande passagiers heb beantwoord. Hierdoor heb ik veel kennis opgedaan op het gebied van crisiscommunicatie binnen een groot corporate bedrijf. Dit deed ik naast mijn standaard vaste verantwoordelijkheden van het verzamelen, creëren en verspreiden van content voor KLM’s eigen mediakanalen, zoals de interne maandelijkse nieuwsbrief en het vliegtuigtijdschrift de Holland Harold.

Echter, naar mate dat de Coronacrisis de situatie voor KLM verslechterde, gold hetzelfde voor mijn stagepositie. Als gevolg van de crisis moest KLM haar kosten namelijk zo laag mogelijk houden, waardoor er is gekozen om op de Digitale Communicatieafdeling de contracten van alle stagiaires op te zeggen. Zo ook de mijne, waardoor ik in plaats van zes maanden, slechts 3 maanden stage heb gelopen bij KLM.

Desondanks dat mijn stage invulling er anders uitzag dan normaal gesproken het geval is, zou ik iedereen die nog stage moet lopen aanbevelen om dit op de Digitale Communicatieafdeling van KLM te doen. Niet alleen vanwege de verantwoordelijkheden die je als stagiaire Digitale Communicatie krijgt, maar ook vanwege het team waardoor je je vanaf dag 1 thuis voelt binnen het bedrijf. Niet alleen mijn stagesupervisor was namelijk zeer betrokken bij mijn stageproces, maar het gehele team. Dit maakt dat ik niet enkel inhoudelijke gesprekken over de stage heb gehad met mijn supervisor, maar ook met anderen. Zij namen mij dan even apart en vroegen mij hoe de stage beviel, wat ik graag wilde leren en in hoeverre zij mij hierbij konden assisteren. Deze betrokkenheid maakt dat je je echt onderdeel van het team voelt. Ik heb hierdoor écht zelf ervaren wat het “blauwe familiegevoel” van KLM inhoudt. Ik raad mede om deze reden ook iedereen die stage wilt lopen bij een grote organisatie aan om dit te doen bij KLM, omdat je hier toch het samenhorigheidsgevoel en de knusheid van een kleiner bedrijf ervaart.


Posted

in

by

Tags: