Hoi allemaal, mijn naam is Fabiënne Kok en van 7 september t/m 29 december heb ik stage gelopen bij het Muziekgebouw in Amsterdam. Één van de modernste concertzalen ter wereld, voor hedendaagse muziek, klassiek, oud, pop/elektronisch, world én jeugd. Ook worden er regelmatig zakelijke evenementen, workshops en rondleidingen gehouden. Tijdens mijn stageperiode was ik werkzaam binnen de marketingafdeling. Deze afdeling bestaat uit zeven werknemers en bevat concertmarketeers, een redacteur, een CRM marketeer en een webmaster. Naast de marketingafdeling heb je ook de afdelingen educatie, techniek, productie etc. In totaal bestaat de organisatie uit ongeveer veertig werknemers.
Werkzaamheden
Binnen mijn stageperiode heb ik verschillende taken mogen uitvoeren. Aan het begin voerde ik deze taken grotendeels in samenwerking met mijn stagebegeleider (vanuit Muziekgebouw) uit en kreeg ik ook hulp van andere collega’s. Aan het einde heb ik vrijwel alle taken zelfstandig uitgevoerd en kreeg ik meer feeling voor het vak.
Ik heb mij bezig gehouden met verschillende vormen van marketing en communicatie. Van corporate/interne communicatie tot marketing en PR. Binnen marketing hield ik mij onder andere bezig met het plaatsen/aanvullen van posters, flyers en brochures in het Muziekgebouw, het maken van E-flyers, het schrijven van teksten over aankomende concerten voor een extern tijdschrift en het maken en plaatsen van social media posts. Binnen (corporate/interne) communicatie hield ik mij onder andere bezig met narrowcasting en het sturen van interne mails met recensies en/of interviews. Naast communicatie en marketing hield ik mij ook bezig met PR. Elke maand stelde ik de persagenda met aankomende concerten op. Verder heb ik ook afdelingsvergaderingen, content/social media overleggen en meetings bijgewoond.
Naast deze werkzaamheden heb ik ook nog andere, kleinere taken uitgevoerd, maar bovengenoemde werkzaamheden kwamen het meeste terug. Ik heb dus veel gedaan en dus ook veel geleerd. Vooral op het gebied van PR en marketing.
Onderzoek
Verder ben ik ook aan de slag gegaan met mijn onderzoek. Binnen mijn onderzoek focus ik mij op social media berichten met bewegend beeld (video) en stilstaand beeld (foto). Daarbij kijk ik naar cijfers van bereik en betrokkenheid, op Facebook en Instagram. Een erg leuk en interessant onderwerp, waarbij ik zelfs de vraag kreeg van een extern bedrijf (n.a.v. meeting) of ik mijn onderzoeksresultaten zou kunnen delen. Ik heb mijn onderzoek helaas nog niet kunnen afronden, aangezien ik mij aan het begin van mijn stage voornamelijk bezig hield met de praktische taken. Dus een tip: begin op tijd! Hierdoor hoef je aan het einde niet alles in één keer te doen.
Aanrader
Ik zou deze stage(plek) zeker aanraden! Zeker als je iets met muziek hebt en het lijkt je leuk om meer te leren over marketing/PR/communicatie. Iedereen was super vriendelijk, ik kreeg alle hulp waar nodig en heb enorm veel geleerd. Momenteel heeft het Muziekgebouw geen vacature lopen voor stagiair marketing/communicatie, maar je kan altijd een mailtje sturen naar marketing@muziekgebouw.nl
De marketingafdeling
Leave a Reply