CW Stageblog

Stage bij Fama Volat

In februari ben ik begonnen met mijn stage bij Fama Volat in Den Bosch. Ik heb nog ongeveer een maand te gaan en tot nu toe bevalt de stage mij erg goed. Fama Volat is een marketingcommunicatiebureau met vier vestigingen (Amsterdam, Eindhoven, Den Bosch en Tilburg). Hier combineren zij de wetenschap met creativiteit om super interessante campagnes te maken. Verschillende onderwerpen uit de sociale psychologie en gedragswetenschappen komen aan bod.

Wist jij dat Fama Volat staat voor “Het gerucht heeft vleugels”? Deze uitspraak komt van een Romeinse dichter waarbij de engel Fama de verhalen doorvertelt. Dit is een verwijzing naar de oudste vorm van mond-tot-mondreclame. Voor Fama Volat is het dan ook van belang dat zij werk maken waar mensen over praten.

In Den Bosch ben ik vooral bezig geweest met strategie en onderzoek op het gebied van campagnes. Fama Volat werkt veel samen met gemeentes en andere partijen die het gedrag van mensen willen beïnvloeden. Door elke keer op een creatieve manier onderzoek te doen kom je dichter bij de doelgroep en ontdek je inzichten die je anders nooit had kunnen bedenken. Zo stonden we in februari met windkracht tien buiten mensen te interviewen in Nieuwegein en in mei mocht ik heerlijk in het zonnetje mensen fotograferen in Tilburg. Maar ook op het kantoor van Den Bosch hebben we voor een belangrijke opdrachtgever een onderzoek gemaakt op basis van cultural probes. Dit wil zeggen dat de doelgroep een week lang elke dag een leuke opdracht krijgen en op basis van hun antwoorden kunnen wij de persona’s van deze opdrachtgever vormgeven. Het onderdeel “onderzoek doen” spreekt mij veel meer aan dan ik in eerste instantie verwacht had. De onderzoeken zoals ik ze vanuit de universiteit ken waren vaak een beetje statisch en oppervlakkig. Door tijdens mijn stageperiode op zoek te gaan naar creatieve invullingen voor de onderzoeken bleek er zoveel meer mogelijk te zijn en begon ik het zelfs erg leuk te vinden.

Daarnaast heb ik mee mogen werken aan een aantal interessante projecten die zij zelf “de Rode Mappen” noemen. Dit zijn creatieve interventies die zij zelf bedenken om bijvoorbeeld straatafval te verminderen. Voor deze projecten moet er redelijk out of the box gedacht worden, wat soms nog best een uitdaging kon zijn. Fama Volat heeft al meerdere awards gewonnen voor deze leuke interventies. Ze hebben toevallig vorige week nog vier esprix awards gewonnen, een vakprijs voor de beste marketingcommunicatie campagnes.

Aan het begin van mijn stage ben ik veel bezig geweest met het testen van een “rode map idee”. Ik mag hier alleen nog niet al te veel over weggeven. Het technische proces moest getest en afgerond om vervolgens een evenement te kunnen organiseren om een pilot te lanceren. We hebben mensen van het hele bedrijf opgetrommeld om erbij te zijn. Ik maakte de foto’s en een collega van mij maakte een video. Het resultaat is heel tof geworden en kan dus voortaan gebruikt worden om te presenteren aan gemeentes en andere geïnteresseerden.

Al met al heb ik een hele leuke stageperiode gehad met flink wat nieuwe uitdagingen en hele interessante campagnes. Dit is zeker iets wat ik in de toekomst ook wel zou willen doen en ik vind het dan ook erg jammer dat mijn stage alweer bijna voorbij is.

 


Posted

in

by

Tags: