Het is inmiddels januari, wat betekent dat de vijfde maand van mijn stage is aangebroken! Ik loop een volle zes maanden stage, wat betekent dat ik nog tot eind februari hier aan de slag ben. Deze wens was er vanuit mijn werkgever en het leek mij een mooie mogelijkheid om een volledig half jaar relevante werkervaring te kunnen opdoen binnen het vakgebied waarin ik aan de slag wil. Dit leek mij ook een mooie aanwinst voor mijn CV.
Om te beginnen loop ik stage bij Seedtag, een Spaanse scale-up gespecialiseerd in in-image advertising. Dit is een slimme manier van adverteren waarbij het merk wordt gepositioneerd op de beste plek binnen een artikel. De advertentie wordt geplaatst over de hoofdafbeelding. Door middel van whitelisting kan de advertentie binnen een relevant artikel worden geplaatst. Naast goede overdracht van de boodschap is er ook behoud van merkassociatie omdat de advertentie binnen relevante context wordt geplaatst. Mijn stage bevindt zich bij de Nederlandse vestiging van dit bedrijf. Naast mij zijn er vier sales managers werkzaam, een klein team dus. Daarnaast is er een Nederlandse operations manager gevestigd in Madrid. Het marketing team bestaat uit vier medewerkers. Hiervan zitten er drie gevestigd in Madrid en één in Mexico. Mijn functie omschrijving is marketing & operations trainee.
De werksfeer is zelfstandig en ongedwongen. Dit betekent zelf werk creëren en je tijd indelen. In mijn eerste weken kreeg ik verschillende taken die ik kon uitvoeren. Ik kreeg daar vrijwel geen begeleiding bij, de verantwoordelijkheid lag volledig bij mij. Dit was lastig maar tegelijkertijd uitdagend. Toen ik uiteindelijk ingewerkt was na ongeveer een maand ontdekte ik dat deze manier van werken mij erg bevalt. Ik maak zelf een takenlijst voor zowel de komende week als voor elke dag, en kan hier vervolgens mee aan de slag.
Onder mijn taken viel onder andere het ondersteunen van de sales managers met het voorbereiden van hun presentaties. Dit betekende passende voorbeelden zoeken, presentaties personaliseren en optimaliseren. Naarmate de tijd verstreek kreeg ik steeds meer mijn eigen opdrachten en werd dit minder. Daarnaast heb ik lang gewerkt aan de eerste nieuwsbrief voor Nederlandse klanten. Mijn grootste project is rondom de feestdagen geweest. We wilden een origineel kerstgeschenk voor onze vaste klanten verzorgen. In de mediawereld wordt er vooral samengewerkt met grote mediabureaus. We hebben met een foodtruck met churros drie dagen lang bij de verschillende bureaus churros uitgedeeld. Dit was een heel project om te organiseren. Het begon met het vergelijken van verschillende foodtrucks, prijsafspraken maken, afspraken maken met de bureaus waar en wanneer we konden langskomen tot de communicatie naar al onze klanten dat we een paar uur voor de deur zouden staan. Het is uiteindelijk een groot succes geworden en ik ben heel trots dat ik dit helemaal zelf heb neergezet. Daarnaast zijn er nog een aantal losse, kleinere klanten die niet hebben kunnen meegenieten van deze actie. Voor deze klanten heb ik van het resterende marketingbudget een gepersonaliseerde fles champagne verzorgd.
In mijn onderzoek ga ik kijken of deze acties de brand awareness van Seedtag hebben verhoogd. Bij mediabureaus zijn vele verschillende medewerkers, allemaal verantwoordelijk voor andere merken. Een hoge brand awareness is daarom voor Seedtag belangrijk. Voor mijn traineeship zijn er weinig tot geen marketingactiviteiten op dit gebied uitgevoerd wat het onderzoek interessant maakt, er gaat gekeken worden of de brand awareness verhoogd is.
Ik ben benieuwd wat ik uiteindelijk kan concluderen in mijn onderzoek en wat de laatste twee maanden van mijn stage me nog gaan brengen!