Op 1 februari ben ik begonnen bij Fitzroy, een creatief en strategisch bureau met een grote verscheidenheid aan klanten. Of het nou een start up, een klein bedrijf of een ontzettend grote organisatie is, maakt allemaal niet uit. Dit is precies wat mij aantrok toen ik op zoek ging naar een stageplaats.
Inmiddels loop ik hier al vier maanden stage en ben ik nu langzaam aan het afronden wat betreft het onderzoek en de verslagen. Ik heb mij de afgelopen maanden op verschillende vakken bezig gehouden en dat is precies waarom ik een super fijne ervaring over zal houden aan deze stage. Mijn functie als stagiair cultural insights en strategie houdt in dat ik vooral in het beginproces van een nieuwe campagne of positionering actief ben. Wanneer er een opdracht van een klant binnenkomt, wordt er van een outside-in perspectief gekeken naar relevante trends, inzichten en verschuivingen. Ook is het belangrijk om eerst een markt te verkennen voordat er mee gewerkt wordt. Hier was ik voornamelijk veel mee bezig.
Daarnaast heb ik af en toe ook geholpen bij strategische vraagstukken. Dit is eigenlijk de volgende stap na het doen van een marktscan en het analyseren van relevante trends. Aan de hand van die informatie kan er een strategie gevormd worden. Hierbij richtten wij ons meestal op twee strategieën die daarna volledig uitgewerkt moeten worden. Op dit punt houdt mijn bijdrage meestal op en wordt het stokje doorgegeven aan creatives en designers.
De variatie van deze stage was voor mij heel fijn. Op deze manier heb ik veel kunnen leren en ben ik er achter gekomen waar mijn interesses liggen en wat mijn sterke en minder sterke punten zijn. Ik denk dat dit vooral in verloop van de studie en mijn loopbaan erg relevant kan zijn om keuzes te maken. Zo heb ik bijvoorbeeld aan de hand van mijn stage een passende minor kunnen vinden die aansluit op mijn werkzaamheden, zodat ik op dit gebied nog meer kan leren. Waarschijnlijk zal het ook nuttig zijn voor het kiezen van een master of een andere (wellicht extra) stage.
Tenslotte was het onderzoek uitvoeren op basis van je werkzaamheden interessant en super leerzaam. Ik heb er voor gekozen om de consumentenwaarden ten tijden van Covid onder Gen Z’ers te onderzoeken. Vanwege het outside-in perspectief van mijn stageplaats zijn deze resultaten niet alleen heel relevant, maar vind ik het zelf ook nog eens interessant. Ik vond dit een mooie combinatie van een commerciële benadering en een maatschappelijke benadering. Daarom zou ik Fitzroy ook zeker aanraden als stageplaats en de volgende stagiair is nog niet gekozen, dus grijp je kans om alsnog te solliciteren!