Als marketing communicatie stagiaire ben ik op 1 februari 2021 gestart met mijn stage bij Edelman Amsterdam. Edelman is een wereldwijd communicatiebureau met meer dan 60 kantoren. Zelf heb ik stage gelopen bij de Amsterdamse vestiging. Bij Edelman Amsterdam werken meer dan 80 professionals die zich dagelijks bezighouden met het volledige spectrum van public relations, communicatie en geïntegreerde marketing. Edelman Amsterdam heeft een diverse klantenkring die bestaat uit internationale en Nederlandse topondernemingen.
Tijdens mijn stage ben ik actief voor verschillende klanten. Edelman Amsterdam werkt namelijk met verschillende kleinere teams per klant. Mijn dagen starten meestal thuis rond 8:00. Ik heb tot nu toe eigenlijk volledig vanuit huis gewerkt. Vanwege corona is er beperkte capaciteit op kantoor en vanwege de reistijd is werken vanuit huis soms ook wel fijn. Ik begin om 8:00 met monitoringswerk dat ik dan voor een klant doe. Dit houdt in dat ik kijk of de klant in de afgelopen 24 uur in de media is verschenen. Vervolgens doe ik verslag van de verschenen coverage. Daarna begint mijn algemene monitoringswerk. Elke ochtend check ik voor meerdere klanten of zij genoemd worden in het Nederlandse nieuws. De verschenen coverage wordt vervolgens met de klant gedeeld. Ik ben ingedeeld op een super leuk ‘klantenpakket’ dat heel divers is. Zo ben ik actief voor verschillende B2B klanten en B2C klanten. Na mijn algemene monitoringswerk check ik altijd even mijn mails en kijk ik of er nog verzoeken zijn. Daarnaast lees ik mails van mijn teams en de klanten zodat ik goed op de hoogte ben van wat er speelt. Na het checken van mijn mail start ik met ander monitoringswerk voor twee klanten uit mijn klantenpakket. Wanneer er iets negatiefs of positiefs is verschenen schrijf ik hier een kort stukje over en stuur ik dit naar mijn team. Vaak heb ik daarna een wekelijkse teammeeting met een van de teams waarvoor ik werk. Er wordt dan besproken wat er allemaal speelt en wat er moet gebeuren. De rest van mijn middag vul ik met verschillende ad-hoc klusjes. Zo schrijf ik een event advice. Hierbij kijk ik of het event relevant is voor executive om te spreken en schrijf ik een advies voor de klant. Verder zoek ik naar speaking opportunities voor executives van meerdere klanten. Ook maak ik een concept vertaling van een Nederlands persbericht zodat de klant akkoord kan gaan met de inhoud. Vervolgens help ik met het lokaliseren en schrijven van een persbericht voor een klant voor een zomercampagne. Daarnaast kunnen er ook dagen tussen zitten waarbij ik constant moet checken op coverage wanneer er bijvoorbeeld een crisissituatie is. Ik houd dan een document bij met alle coverage zodat de klant en het team een duidelijk overzicht hebben van wat er verschenen is in de media. Tussendoor en aan het einde van de dag blijf ik mijn mail checken om op de hoogte te blijven van alles. Op donderdagen maak ik verschillende weekoverzichten voor klanten. Hierin wordt het overzicht of een samenvatting van de coverage gedeeld. Verder krijg ik elke dag verschillende andere ad-hoc taken, zoals het klaarzetten van een persbericht, contact opnemen met media-outlets, en trendanalyses. Dit maakt mijn stage werk behoorlijk divers. Het werk dat ik doe is erg interessant, omdat ik crisissituaties van klanten van dichtbij meemaak en echt bovenop de communicatiepraktijk zit.
Overigens staat mijn onderzoek nog wel een beetje in de kinderschoenen. Mijn onderwerp heb ik inmiddels wel bedacht en ik ben begonnen met mijn theoretisch kader en de inleiding. Ik weet zeker dat dit wel goed moet komen, omdat het onderzoek mij erg interessant lijkt.