Helaas, na 3 maanden zit mijn stage in Zuid-Afrika er alweer op. Ik wist in het begin van m’n studie Communicatiewetenschap al dat ik heel graag mijn stage in het buitenland wilde volgen. En dan het liefst een land wat qua cultuur heel anders is dan Nederland, om even helemaal uit m’n comfort zone te worden gehaald.
Via via ben ik terecht gekomen bij het reisbureau De Zuid-Afrika Specialist. Dit is een reisbureau die alleen online te werk gaat. Ze hebben dus geen kantoor die klanten kunnen bezoeken. Hun website is dus hét visitekaartje, dit is de eerste en meest belangrijke indruk die zij maken op potentiele klanten. Toen ik de website bekeek van De Zuid-Afrika Specialist viel mij op dat de uitstraling van deze website behoorlijk ouderwets is en wel een update kon gebruiken. Een onderwerp voor m’n onderzoek was daarom ook snel gekozen. Ik heb bij mijn onderzoek gekeken hoe de website op dit moment scoort onder verschillende leeftijdscategorieën en welke features van een website nu eigenlijk de meeste invloed hebben op het imago van een bedrijf. Tijdens mijn stage ging hier dan ook de meeste tijd in zitten. Gelukkig zijn er leuke resultaten uitgekomen en blijkt dat vooral het design, ongeacht de leeftijdscategorie, een goede update moet hebben. Iets wat we eigenlijk al hadden verwacht. Aan het einde van mijn stage heb ik alle resultaten inclusief tips aan mijn supervisor laten zien. Wat erg leuk was, is dat met deze resultaten ook echt wat mee wordt gedaan.
Naast mijn onderzoek heb ik vooral veel teksten geschreven voor de website, heb ik de maandelijkse nieuwsbrief geschreven en ben ik op zoek gegaan naar leuke aanbiedingen van leveranciers voor klanten en deze pakketten gepromoot op de website van De Zuid Afrika Specialist. Vanaf dag 1 had ik gelijk al door dat het in Zuid-Afrika heel anders werkt dan in Nederland. Het contact met klanten gaat hier allereerst op een hele leuke, informele manier. Het werkniveau ligt hier ook een tikkeltje lager dan wat we gewend zijn in Nederland. In het begin moest ik hier nog behoorlijk aan wennen. Hierdoor haalde ik in de eerste weken een aantal deadlines niet die ik zelf had opgesteld. Maar ik kwam er al snel achter dat je hier behoorlijk achter leveranciers aan moest zitten, die deadlines ga je hier anders nooit redden. En daarmee nog een factor die af en toe roet in het eten gooide wat betreft deadlines. Het internet! Dan merk je pas hoe verwend wij zijn wat betreft het internet. Een dag waarop het internet perfect werkte, was eerder uitzondering dan regel.
Voor degenen die nog twijfelen of ze in het buitenland stage willen gaan lopen, zou ik tegen willen zeggen: gewoon doen! Wat een geweldige ervaring heb ik daar beleefd en zoveel geleerd. Doordat je in het buitenland stage loopt en dan vooral in een land als Zuid-Afrika wordt je op andere manieren uitgedaagd, dan wanneer je in Nederland stage gaat lopen. Bovendien is de bevolking in Zuid-Afrika een van de meeste beleefde en vriendelijke die ik tot nu toe heb mogen ontmoeten. Dit maakte het daarom ook een enorm fijne omgeving om in te werken. Het wat tragere werktempo en internet maakt dan helemaal niets meer uit.