CW Stageblog

Stage bij de NOS

Sinds september loop ik stage bij de economieredactie van de NOS. Ik leer de journalistiek kennen in de praktijk en doe ondertussen onderzoek naar de houding van journalisten tegenover kunstmatige intelligentie.

Een werkdag is elke dag anders. Deels zijn we afhankelijk van maatschappelijke gebeurtenissen en deels hebben we een eigen inbreng, waarbij de redacteurs een nieuwsitem relevant kunnen maken. Het interessante aan de NOS is dat het een grote redactie is met verschillende platforms. Ik werk mee aan items voor televisie, radio en het internet. Dat maakt het werk erg divers, omdat items op alle platforms op hele verschillende manieren gemaakt worden. Soms is een item meer geschikt voor televisie, omdat het erg beeldend is en soms is het beter om je te beperken tot audio of tekst.

De eerste weken waren vrij pittig, omdat ik ineens elke werkdag een achturige dienst heb. Maar inmiddels ben ik er aardig aan gewend. Je bent in een nieuwe omgeving en leert in rap tempo allemaal nieuwe mensen kennen. Daarnaast ben je de hele dag bezig met nieuwe activiteiten. Dat is vrij intensief.

Het fijne aan de NOS is dat er veel mogelijkheden zijn, zolang je initiatief toont. Zo heb ik een dagje meegelopen met een eindredacteur van het achtuurjournaal en ga ik in december waarschijnlijk twee weken met een andere redactie meelopen. Ook ga ik af en toe mee met een verslaggever en haak ik aan bij redacteurs die onderzoek doen naar een onderwerp.

Inmiddels ben ik begonnen met een opzet voor mijn stageonderzoek. Daarvoor heb ik nauw contact met NOS Lab, dat onderzoek doet naar de gevolgen van kunstmatige intelligentie. Zij voeren wel onderzoeken uit, maar geen wetenschappelijke en ook niet naar de attitude van NOS-medewerkers tegenover kunstmatige intelligentie. Het onderzoek voegt dus echt een toegevoegde waarde. Het unieke aan dit onderzoek is dat ik makkelijke toegang heb tot journalisten op de redactie, waardoor ik als insider gedegen onderzoek kan doen. NOS Lab is erg benieuwd naar de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek wat ik doe.

De link met Communicatiewetenschap is niet ver weg. De NOS is de grootste nieuwsverstrekker van Nederland, zowel in bereik als in aantal werknemers. Om meer te leren over de informatieoverdracht tussen zender en ontvanger is de NOS dus erg geschikt. Vooral omdat verschillende platforms gericht zijn op een ander publiek. Door de openheid van de redactie krijg je veel mee van hoe andere deelredacties te werk gaan.


Posted

in

by

Tags: