Beste medestudenten en medewerkers van CW,
De afgelopen vier maanden heb ik stagegelopen bij het influencer-marketingbureau Content Icons in Amsterdam. Ik vond het best wel lastig om te kiezen waar ik precies stage zou willen lopen, omdat ik eigenlijk heel veel richtingen wel interessant vond. Toen ik in gesprek was met een medestudent, vertelde zij mij dat ze stage had gelopen bij Content Icons en dat het haar goed was bevallen. Ik merkte direct dat ik deze branche ontzettend interessant vond en ik wist toen; hier wil ik mijn stageperiode gaan doorbrengen!
Nu, vier maanden later, ben ik nog steeds blij met de keuze die ik destijds heb gemaakt. Na het sollicitatiegesprek hoorde ik vrij snel dat ik aangenomen was als Allround Assistant Stagiaire. De naam zegt het al; ik was vrij breed inzetbaar binnen het influencer marketing-bureau. Toch was ik voornamelijk bezig met het contact tussen merken/bedrijven en de influencers, intern ook wel ‘talenten’ genoemd, die aangesloten zijn bij Content Icons. Ik was als het ware het schakelpunt tussen merk en talent. Hierbij had ik daadwerkelijk direct contact met de talenten en leerde ik sommigen ook beter kennen, wat natuurlijk erg uitzonderlijk is. Het was heel erg gaaf om van dichtbij mee te maken hoe het er achter de schermen van een influencer-marketingbureau precies aan toe gaat. Voorheen wist ik namelijk niet dat er aan een ‘simpele’ advertentiepost van een influencer op Instagram of TikTok zoveel voorafgaat. Ik heb heel veel geleerd over de processen die plaatsvinden in de influencer-marketingsector. Deze kennis is erg bruikbaar voor in de toekomst, mocht ik later in een marketingsector willen werken. Influencer-marketing is in de huidige marketingwereld namelijk van onmiskenbare waarde is.
Tijdens mijn stageperiode heb ik ook een onderzoek uitgevoerd. Ik deed onderzoek naar het effect van de mate waarin er sprake is van product-influencer fit (goed vs. slecht) in een productadvertentie op Instagram, op de attitude die men heeft ten opzichte van de influencer. In dit onderzoek onderzocht ik specifiek een influencer die aangesloten is bij Content Icons, zodat de resultaten van het onderzoek nóg relevanter zijn voor Content Icons. Uit het onderzoek bleek dat een goede product-influencer fit, dus een goede match tussen het product en de influencer, zorgt voor een positievere attitude ten opzichte van de influencer dan een slechte-product influencer fit. Voor Content Icons is het heel gunstig om hiervan op de hoogte te zijn, zodat zij hier rekening mee kunnen houden in de selectie van samenwerkingen voor hun talenten.
Al met al zou ik deze stage absoluut aanraden aan medestudenten, aangezien ik veel heb geleerd én bovendien een ontzettend leuke tijd heb gehad.