Mijn naam is Tara de Waard, ik ben 22 jaar en zit in mijn laatste halfjaar van Communicatiewetenschap. Ik heb zojuist mijn CW-stage afgerond bij Amsterdam Wine Company. Bij Amsterdam Wine Company was ik marketing en communicatie stagiair. Het bedrijf is inmiddels drie jaar oud; het team is jong en richt zich op verschillende concepten. Zo organiseren zij tweemaal per jaar een wijnfestival en tweemaal per jaar een champagnefestival. Daarnaast hebben zij een eigen wijn-webshop genaamd; Wijnboeren.nl
Tijdens mijn stage ben ik bezig geweest met marketing- en communicatietaken. Het eerste wat ik deed als ik ‘s ochtends op kantoor kwam was het beheren van de infomails van het bedrijf. Ik stond in contact met onze bezoekers en partners voor eventuele vragen of mogelijke samenwerkingen. Na het checken van de infomails, was het tijd om creatief aan de slag te gaan. Voor iedere periode – bestaande uit 2 á 3 maanden voorafgaand aan het evenement – was ik verantwoordelijk voor het uitwerken van een content-planning. De content-planningen die ik maakte waren voor Facebook, Instagram en de mailings van zowel het wijnfestival, het champagnefestival en de wijn-webshop. Ik heb geleerd dat een content-planning maken nog niet zo eenvoudig is, helemaal als dit cross-platform is. Een content-planning bestaat uit het bedenken welke informatie wanneer geplaatst wordt, of in het geval van de mailings, verstuurd zou worden. Dit vond ik een heel leuk en leerzaam proces. Het creëren van content is ook iets wat ik heel leuk vind. Na het uitwerken van de content-planningen heb ik ook een grote bijdrage geleverd in het creëren van content. Van het uitdenken van foto’s en teksten voor de Facebook- en Instagramposts in samenwerking met de grafisch vormgever tot het schrijven van teksten voor de mailings en de website. Dit vond ik het allerleukst van mijn stage. Daarnaast heb ik ook de verantwoordelijkheid gekregen om de sociale media kanalen zoals Facebook en Instagram volledig te beheren.
Het opzetten van een Facebookcampagne blijkt ook niet eenvoudig zijn. Ik heb veel geleerd van een externe collega die speciaal is ingehuurd om dergelijke campagnes op te zetten. Hier komt veel analytisch denkvermogen, marktinzicht en ervaring in het opzetten van Facebookcampagnes aan te pas. Dankzij mijn stage heb ik ook waardevolle contacten opgebouwd voor in de toekomst; zoals deze externe collega.
Als laatste heb ik ook een kijkje achter de schermen mogen nemen bij het opzetten van een groot festival. Ik heb de festivals van start-to-finish meegemaakt; van de opbouw, tot show, tot de afbouw. Dat is wel heel indrukwekkend als je een lege gashouder ziet omgetoverd worden tot een volwaardig festival. Ik kijk met plezier terug op mijn stage; ik heb veel geleerd op het gebied van marketing en sociale media in de evenementenbranche maar daarnaast heb ik ook veel geleerd buiten mijn eigen vakgebied.