Toen ik moest kiezen welke studie ik wilde doen, had ik een dilemma: kies ik voor de studie die aansluit bij mijn passie of kies ik de studie die past bij een mogelijke baan die mij leuk lijkt. Ik ging toch voor het tweede. Maar mijn passie bleef in mijn hoofd zitten. Dus toen ik zelf een stage mocht uitzoeken, heb ik besloten om mijn passie voor mode te combineren met mijn studie. Ik heb gesolliciteerd bij Hearst Netherlands, dit is het mediabedrijf dat achter alle grote modebladen zit, zoals ELLE, Cosmopolitan en Harper’s Bazaar. Hier heb ik met plezier 5 maanden stage gelopen op de B2C marketing afdeling.
Tijdens mijn stage hield ik mij voornamelijk bezig met campagnes opzetten om meer abonnementen te verkopen. Ik kreeg veel vrijheid en het geven van mijn input werd erg gestimuleerd. Ik heb dan ook zelf een campagne opgezet van A tot Z. Allereerst heb ik een modemerk dat ik leuk vond benaderd, met de vraag of zij open stonden voor een samenwerking op barterbasis. Dit houdt in dat het merk ons gratis producten gaf in ruil voor zichtbaarheid in het magazine. Zij krijgen dan één pagina in het blad, een artikel op de website, social media posts, etcetera. Ik heb zelf met het merk onderhandeld over de inhoud van de deal. Toen de deal gesloten was, ben ik aan de slag gegaan met de campagne. Ik heb alle vormgevers gebriefd. Dit vond ik erg leuk omdat ik hier echt mijn creativiteit in kwijt kon. Ik heb zelf alle teksten voor de online artikelen geschreven, ik heb zelf het beeld uitgezocht dat gebruikt moest worden en ik heb zelf aangegeven hoe de lay-out er uit moest komen te zien. Kortom, ik mocht alles zelf bedenken en dan maakten de vormgevers dit werkelijkheid. Toen ik al het materiaal had ontvangen en dit was goedgekeurd door het modemerk waarmee wij een samenwerking hadden, ging ik alles inplannen. Bij een magazine werk je met een strikte deadline voor wanneer het tijdschrift naar de drukker moet. Al het materiaal moest dus op tijd worden aangeleverd bij de redacties, zodat het perfect in het magazine stond. Daarnaast moest er een email naar de abonnees worden ingepland, de social media posts moesten worden ingepland en we moesten de datum van campagnelivegang bepalen.
Toen deze datum bereikt was, heb ik de campagne online gepubliceerd en was die voor iedereen te zien. Het is altijd spannend of de campagne het goed gaat doen. Dit ligt aan een aantal factoren, zoals of mensen het welkomstcadeau leuk vinden, de lengte van het abonnement en hoe de aanbieding geprijsd is. Ik was erg zenuwachtig, aangezien ik dit alles zelf bepaald had. De campagne is uiteindelijk binnen 4 dagen uitverkocht. Dit was de snelst uitverkochte campagne voor Cosmopolitan van het hele jaar.
Ik ben hier heel trots op en het hele B2C team was gelukkig ook erg enthousiast en blij. Als ik dus een tip mag geven voor alle stage zoekenden: kies een stage die je leuk lijkt en haal alles er uit. Wees proactief, enthousiast en leergierig. Dan weet ik zeker dat je stage goed bevalt.