Ik heb stage gelopen bij de Bijenkorf. Vanaf februari heb ik vijf maanden elke dag de social content kalender beheerd. En wat houdt dat in? Dat betekent dat ik elke dag berichten heb gepost op de social media kanalen waar de Bijenkorf actief is. Op de twee Instagram accounts (ja, er is ook een account speciaal voor mannen @debijenkorf_man, zoek maar op!) heb ik bijvoorbeeld elke dag vijf foto’s geplaatst, mét tekst natuurlijk. Dit houdt in dat ik minimaal 700 teksten voor alleen Instagram heb verzonnen. Klinkt heel saai zeker? Dat was het zeker niet! De Bijenkorf verkoopt namelijk oneindig veel merken waarmee we de consument kennis willen laten maken via social media. Om er een leuke tekst over te schrijven moet je ook een beetje kennis hebben van deze merken, dus er zat behoorlijk wat background research aan vast. Wat ik nog meer gedaan heb, lees je hieronder!
Wat deed ik dan precies?
Ik liep elke dag stage van 09:00 tot 17:00 op het hoofdkantoor in de Bijlmer. Aangezien ik in Rotterdam woon is dat best pittig en moest ik elke dag om 06:30 m’n bed uit. Plus side: door m’n stage ben ik dus een ochtendmens geworden, aangezien ik niet meer kan uitslapen! Samen met twee collega’s vormden we het social team. Zoals je al las schreef ik behoorlijk veel teksten, vooral voor Facebook en Instagram. Daarnaast bestond de week uit meetings bijwonen waar de input wordt aangeleverd. Denk aan nieuwe Cartier horloges, een make-up lijn van Chanel of gewoon een lekker broodje in het restaurant. Overal moest een verleidelijke tekst voor geschreven worden zodat er zoveel mensen onze zeven winkels zouden bezoeken en natuurlijk de website. Naast de regular werkzaamheden elke week kwamen er leuke, spontane activiteiten tussendoor. Over twee van deze wil ik je graag hieronder vertellen.
Fotoshoot met Kay Nambiar & (potentieel) moment of fame
Naast dat ik zelf elke maand naar de Bijenkorf Amsterdam ging om foto’s te maken van de nieuwe collecties, werden er ook fotoshoots georganiseerd. Aangezien ik zelf het model (uit Londen) had uitgezocht voor de shoot mocht ik ook mee (weliswaar om kleding te sorteren, maar alsnog!). De fotograaf van deze shoot van was Kay Nambiar, ja die ene van Expeditie Robinson en MTV. Dat was een ontzettend leuke ervaring, om een shoot mee te maken én om de hele dag op stap te zijn met een BN’er. Maar vergis je niet, van 08:30 tot 19:30 heen en weer lopen met kleding is ook erg vermoeiend.
Twee maanden later was het Events team bezig met een evenement organiseren voor Moederdag. Er werden drie moeders in de Bijenkorf Amsterdam verrast door hun kinderen, om 06:00 ’s ochtends, met parfum, sieraden en noem maar op. Van dit evenement werd een video gemaakt die later op Facebook geplaatst zou worden. Voor deze video hadden ze mensen nodig die de moeders zouden ontvangen en ik was één van de geluksvogels die mee mocht spelen. Dus daar stond ik op zondagochtend om 05:00 naast m’n bed om drie moeders een onvergetelijke dag te bezorgen. En zenuwachtig dat ik was, want ik had nog nooit voor een cameraploeg gestaan. Beetje anticlimax, ik ben uiteindelijk uit de video geknipt. Maar het gaat om de ervaring toch?
Bye bye Bij
Op de marketing afdeling van de Bijenkorf waren er zeven andere stagiaires, wij hebben veel met elkaar samengewerkt en uiteraard ervaringen gedeeld. Je ziet elkaar ten slotte toch elke dag, voor vijf maanden lang. Op het moment is m’n stage afgerond maar ben ik nog twee weken werkzaam als vakantiekracht, samen met de stagiair van PR. Ik moet zeggen dat een stage mij van tevoren helemaal niks leek, het is namelijk heel anders dan je leven als student aan de Universiteit waar je alle ruimte hebt om je eigen tijd in te delen. Maar uiteindelijk, is het één van de leukste periodes van mijn studie geweest. Dat wens ik iedere student toe als voorbereiding op het echte werkleven!