CW Stageblog

Show yourself!

In september begon ik met goede moed en hoge verwachtingen aan mijn stage bij Ahold Delhaize. Ahold Delhaize is een van ‘s werelds grootste foodretailgroepen en een leider op het gebied van zowel supermarkten als e-commerce. De familie van 21 sterke en lokale merken bedient elke week meer dan 50 miljoen klanten in 11 landen. Samen stellen deze merken meer dan 370.000 medewerkers tewerk in 6.500 supermarkten en speciaalzaken. Geen wonder dus dat Ahold Delhaize als toonaangevend wordt beschouwd binnen de (online) retail.

Als stagiair op de afdeling Global Communications mocht ik bijdragen aan het creëren van vertrouwen in en enthousiasme voor de lokale merken en Ahold Delhaize. De Global Communications afdeling bestaat uit 3 teams: Externe Communicatie, Interne Communicatie en Brand & Channel Management. Ik heb hierin vooral het Brand & Channel Management team ondersteunt, maar ook zeker de mogelijkheden gekregen om samen te werken met Interne en Externe Communicatie. Het Brand & Channel Management team is verantwoordelijk voor de planning, productie, uitvoering en ondersteuning van alle interne en externe communicatie-uitingen, (periodieke) evenementen, brand management en alle digitale kanalen.

Hoe mijn gemiddelde werkdag eruit zag? Ik begon elke morgen om half 9 met het plaatsen van één of meerdere nieuwsberichten op het intranet. Deze berichten waren gericht naar de medewerkers van Ahold Delhaize en betroffen nieuws over de leiders van Ahold Delhaize, de fusie en de lokale merken. Hierna stelde ik in samenwerking met Interne en Externe Communicatie een interne online nieuwsbrief op met intern nieuws en berichten over Ahold Delhaize in de media en de industrie. Na de lunch met collega’s ging ik aan de gang met mijn onderzoek en meetings over aanstaande evenementen, projecten en verbeteringen omtrent communicatie. Zo heb ik mijn collega’s ondersteund in evenementen als kwartaalresultaten, aandeelhoudersvergaderingen en leiderschapsevenementen, maar ook bij projecten als issue management en sustainable retailing. Ik heb mij kunnen verdiepen in elk aspect van bedrijfscommunicatie, waardoor geen dag hetzelfde was!

Als jij een passie hebt voor bedrijfscommunicatie en de impact hiervan binnen grote organisaties, dan raad ik een stage bij Ahold Delhaize aan. Je hebt de mogelijkheid om alles van het communicatievak te leren en zo jezelf te oriënteren op eventuele specialisaties binnen de bedrijfscommunicatie, zoals verandercommunicatie, kennisdeling en duurzaam ondernemen. Daarnaast leer je überhaupt al veel over het gedrag binnen organisaties en hoe organisaties in elkaar zitten, omdat je dan wel bewust of onbewust in contact bent met collega’s van andere afdelingen. Zijn er dan geen nadelen aan zo’n grote organisatie? Het is zeker niet vanzelfsprekend dat je waardering krijgt voor wat je doet, omdat het gewoonweg niet altijd opgemerkt wordt. Ik betrapte mezelf aan het begin van mijn stage op zogenoemde kantoorpolitiek, waarbij je ervan uit gaan dat je werk vanzelf wel een keer opgemerkt wordt. Na een tijdje wees een collega me hier op, waardoor ik mezelf ervan bewust werd dat ik deel moest nemen aan het politieke spel binnen de organisatie. Hierdoor dwing je waardering af van je collega’s en krijg je erkenning voor je verrichtte werk. Uiteindelijk leidde dit ook tot leukere en uitdagendere taken, waardoor je meer leert over het communicatievak en jezelf. Wees dus niet bang om jezelf te laten zien!


Posted

in

by

Tags: