Van februari tot en met juni 2023 heb ik stage gelopen bij amsterdam&partners, het citymarketingbureau van Amsterdam en de Metropoolregio Amsterdam. Bij jou waarschijnlijk wel bekend onder het I amsterdam label. amsterdam&partners is de gids voor bewoners, bedrijven en bezoekers, met als missie om bij te dragen aan een duurzame en inclusieve Metropool Amsterdam. Mijn functie de afgelopen maanden was Stagiair Projectmanagement en Citymarketing op de afdeling content&campaigns. Ik neem je graag mee in hoe mij dit is bevallen!
Wat me aansprak aan deze organisatie, is het feit dat hierbinnen allerlei verschillende dingen worden gedaan. Aangezien a&p drie verschillende doelgroepen heeft (bewoners, bedrijven en (inter)nationale bezoekers), zijn er ook verschillende marketingstrategieën en afdelingen gericht op elk van deze drie. Bovendien heeft a&p verschillende functies, waaronder: informeren, amuseren en activeren.
Onder informeren valt de publiekscommunicatie die amsterdam&partners doet naar bijvoorbeeld de bewoners toe. amsterdam&partners is geen onderdeel van de Gemeente Amsterdam, zoals mensen soms denken, en heeft dus geen voorschrijvende functie over regulaties en dergelijke. Daarentegen is het wel de verantwoordelijkheid van a&p om bewoners te informeren over wat er allemaal gebeurt in de stad en om ze te informeren over lopende campagnes en projecten van de stad Amsterdam.
Amuseren zie je terug in de verschillende redactionele uitdragingen van amsterdam&partners: I amsterdam (zowel de website als de socialkanalen – Engelstalig) en Uit in Ams (o.a. socialkanalen en de Uitkrant – Nederlandstalig). Deze verschillende platforms zijn bedoeld om de doelgroepen te gidsen door alles wat Amsterdam te bieden heeft.
Tot slot is een belangrijk doel van amsterdam&partners om (voornamelijk bewoners) aan te zetten tot cultuurparticipatie. Oftewel: er wordt geprobeerd om mensen meer naar cultuur te laten gaan! Amsterdam heeft een enorm cultureel aanbod, maar nog niet iedere Amsterdammer weet dat en/of maakt daar gebruik van.
Tijdens mijn stage heb ik ondersteund bij zowel bewoners- als bezoekerscampagnes. Mijn grootste project was 24H Noord, een evenement waarbij 24 uur lang meer dan 50 gratis activiteiten georganiseerd zijn in stadsdeel Noord. Dit evenement was gericht op bewoners uit Noord zelf, maar ook bewoners uit andere stadsdelen, om zo dit stadsdeeel beter te leren kennen en te beleven hoeveel leuke plekken en toffe initiatieven er zijn in Noord. Op 13 mei vond het evenement plaats, en in de aanloop hiervan ben ik druk bezig geweest met de coördinatie en communicatie rondom dit evenement. Hier kwam onder andere het contact houden met deelnemende locaties, het bijhouden en updaten van de programmawebsite en de redactie van de flyer en andere communicatie-uitingen bij kijken.
Ik vond het mega leuk dat mijn stage zeker gerelateerd was aan communicatie en dat ik binnen een marketingorganisatie stage heb gelopen, maar dat mijn taken verder ook heel projectgericht waren. Ik houd van veel afwisseling (zoals zoveel mensen ;)) en bij zo’n projectmatige stage was die afwisseling er zeker. Ik heb veel geleerd van de dynamieken in een organisatie met ongeveer 80 medewerkers en ik vond het leuk om een kantoorbaan en het fulltime werken te ervaren. Wel merkte ik dat ik aan het eind alsnog een beetje verveeld begon te raken, omdat er na 24H Noord niet direct een nieuw groot project werd opgezet. Al met al kijk ik terug op een leerzame periode en heb ik ontzettend veel leuke nieuwe mensen ontmoet! Laat het vooral weten als je vragen hebt, ik beantwoord ze met plezier.
Leave a Reply