CW Stageblog

PR en marketing stage bij fs AGENCY

Afgelopen september ben ik begonnen met mijn stage bij fs AGENCY. fs AGENCY is een PR bureau gevestigd in Amsterdam, het is een klein bedrijf waar ongeveer 6 mensen werken en nog een aantal stagiairs. Doordat het bedrijf zo klein is ken je iedereen goed en is het altijd gezellig! Het bedrijf bestaat uit twee verschillende delen, een consumer kant en een corporate kant. Als stagiair ben je vooral bezig aan de consumer kant, dit houdt in dat je vooral bezig bent met het krijgen en onderhouden van de verschillende media relaties, denk hierbij aan stakeholders, influencers, merken (bv. Meroda) etc. Ik hield mij dan ook vooral bezig met de relatie tussen de influencers en het bedrijf. Zo zocht ik voor meerdere merken, zoals Medik8, Murad, RoC, Annemarie Börlind, Je m’appelle, DIDI en Revitalash influencers die een samenwerking wilde starten met het bedrijf of dat zij opnieuw een samenwerking wilde aangaan.

Aan het begin van de dag kregen we te horen welke taken er gedaan moest worden die dag of aan welke taak er alvast begonnen kon worden. Zo was het ook duidelijk wat er van mij verwacht werd en kon ik lekker aan de slag. Daarnaast hadden we ook één keer per week op de maandagochtend een meeting met het hele bedrijf, hier werd dan besproken hoe het ervoor stond met bepaalde acties of evenementen en of de samenwerking tussen fs AGENCY en een bepaald merk nog goed verliep. Maar hier was ook altijd ruimte om even te bespreken wat iedereen gedaan had in het weekend, zo leerde je iedereen binnen het bedrijf ook echt goed kennen en was er naast serieus werken ook tijd en ruimte om even gezellig te kletsen.

Om nog even terug te komen op mijn werkzaamheden en hier even dieper op in te gaan. Naast het onderhouden van de media relaties, was het ook mijn verantwoordelijkheid om de online, sociale en print-media te monitoren. Hierbij moest ik dan kijken of een influencers al gepost had over het product dat zij hadden ontvangen, maar ook moest ik kijken of een merk publicaties had in een magazine of in een krant. Aan het eind van de maand moest ik hier ook een overzicht van maken, in dit overzicht stond ook hoeveel de samenwerkingen en publicaties opgebracht hadden voor het merk. Daarnaast mocht ik ook meerdere keren ondersteunen bij een event, zowel bij de voorbereiding hiervan als op het event zelf. Zo hadden we laatst een groot beauty event samen met een ander PR bureau, hier stonden verschillende merken met een stand en legde zij alles uit over de laatste lanceringen en de best verkochte producten van hun merk, hier kwamen ook veel grote en bekende influencers zoals Jessie Maya en Romee Reijnders.

Ik kan dan ook zeker zeggen dat ik erg genoten heb van mijn stage bij fs AGENCY en zou het ook zeker aanraden aan studenten die opzoek zijn naar een stageplek in de marketing en Public Relations. Al op de eerste dag dat ik daar aankwam voelde ik mij welkom en werd ik ontvangen alsof ik er al jaren werkte. Daarnaast hebben wij meerdere keren een teamuitje gehad of hebben we iets gevierd, zo zijn we een keer met zijn allen uiteten geweest, sinterklaas gevierd en een kerstontbijt gedaan. Daarnaast zou ik fs AGENCY ook zeker aanraden omdat zij veel ervaring hebben met stagiairs, elk semester werken zij met ongeveer 4 à 5 stagiairs van verschillende niveaus maar de eigenaresse heeft zelf ook Communicatiewetenschappen gestudeerd en kan je dus overal mee helpen!

Ook kreeg ik tijdens mijn stageperiode één dag per week om aan mijn stageonderzoek te werken, dit zorgde ervoor dat ik optijd was begonnen en dat ik ook genoeg tijd en ruimte had om hulp en feedback te vragen van zowel fs AGENCY als de UvA. Het onderzoek dat ik heb gedaan is een experiment waarbij ik gekeken heb of het type influencer (een skincare influencer of een celebrity) invloed heeft op de geloofwaardigheid van de Instagram post waarin het merk Murad wordt gepromoot. Uit de resultaten is gebleken dat een skincare influencer resulteert in een hogere mate van geloofwaardigheid dan een celebrity. Aangezien fs AGENCY veel en nauw samenwerkt met influencers voor zowel Murad als de andere merken, verwacht ik dat zij de gevonden resultaten zullen gebruiken in de toekomst om de samenwerkingen nog beter te laten verlopen.


Posted

in

by