AMSTERDAM – Je kent de reclames wel, ”Frummel” van Staatsloterij, ”Koning TOTO” van toto.nl en talloze Albert Heijn spotjes met de nieuwe storemanager Ilse op televisie. Allemaal zijn ze geproduceerd door TBWA\Neboko, een groot reclame- en marketingbureau in Amsterdam-Zuid.
Een beetje geschiedenis
TBWA werd in 1970 opgericht in de hoofdstad van Frankrijk, in Parijs. Vier mannen genaamd William G. Tragos, Claude Bonnange, Uli Wiesendanger en Paulo Ajroldi vormden met hun achternamen TBWA. Het bedrijf groeide uit tot een groot succes en inmiddels telt het meer dan 11.300 werknemers over 270 kantoren in 95 landen. TBWA\Neboko werkt met grote merken als NS, McDonald’s, T-Mobile, Philips, Tele2, Etos, Karwei, Pickwick en Unox.
De verschillende kantoren hebben ieder hun eigen naam, zo heet het kantoor in Amsterdam bijvoorbeeld TBWA\Neboko en die in Tokyo TBWA\Hakuhodo. Met name die tweede naam is erg belangrijk omdat het diversiteit en entrepeneurship benadrukt. Om alle bedrijven één koers te laten varen is een gezamenlijk motief bedacht, genaamd ‘Disruption’. Disruption bestaat uit een soort normen en waarden, zoals het inspireren, empoweren en verbinden met globale relevantie en lokale resonantie. De drie grootste waarden van Disruption zijn gastvrijheid, gemeenschap en ervaring.
De successen van TBWA\Neboko voor verschillende grote merken
Strategie stage
Genoeg over Neboko. Ik ben namelijk werkzaam als stagiaire op de afdeling Strategie bij TBWA\X, onderdeel van het grotere Neboko. Waar Neboko voornamelijk verantwoordelijk is voor grote televisie- en printcampagnes, legt X de focus op customer experience en performance marketing (mobile, digital en Social Marketing). Als Strategie stagiair mag je meetings bijwonen van grote klanten als Adidas, T-Mobile en McDonald’s. Je voert concurrentie- en doelgroeponderzoek uit om de nieuwste trends en veranderingen te spotten.
Daarnaast werk je mee aan bestaande cases waarbij je bijvoorbeeld workshops voorbereidt of presentaties ontwerpt voor pitches. Die workshops en presentaties dienen strategisch onderbouwt te worden, dus je voert ook veel bronnenonderzoek uit. Bij TBWA\X loop je niet stage volgens een vooropgezet stageplan, elke maand kunnen namelijk samenwerkingen met merken ontstaan of juist eindigen. Het werk dat wordt uitgevoerd is daardoor erg flexibel, er kan ineens een belangrijke call zijn waardoor jouw verwachte meeting niet doorgaat of een klant kan last-minute een wens hebben waardoor je ineens stevig door moet werken.
Mijn stage-onderzoek richt ik op de interne- en externe communicatie van TBWA\X. Hierbij probeer ik te onderzoeken in hoeverre dit nu als effectief gezien kan worden en in hoeverre een strategisch (bedrijfs)plan bruikbaar zal zijn. voor het bedrijf.
Studenten worden gewaardeerd
Dat harde werken wordt wel dubbel en dwars beloond, je krijgt er namelijk een hoop voor terug. Toen ik hier in September binnen kwam wandelen twijfelde ik wat ik zelf als ‘studentje’ kon toevoegen aan zo’n succesvol bedrijf, totdat ik merkte dat veel collega’s mij snel onder hun hoede namen en mij prikkelden met uitdagingen en verschillende taken. Door daarnaast zelf initiatief te nemen heb ik al verschillende meetings mogen bijwonen en meer van ervaren collega’s mogen leren over grote(re) projecten.
Werknemersevenementen
Een leuk weetje is dat elke vrijdag Friday Drinks worden gehouden, bestaande uit een vrijdagmiddagborrel in de bedrijfskantine waar Guus, de conciërge van TBWA, zijn befaamde cocktails uitdeelt.
Sinds de Netflix-serie Squid Game een enorme hype is, heeft een van mijn collega’s van de afdeling Creative zelf een Arcade Machine gebouwd. Deze machine is gekoppeld aan verschillende consoles waardoor je allerlei bekende spellen kan spelen, zelfs 1-tegen-1. Elke vrijdag hebben wij een Game Tournament waarbij je punten kan verdienen als je wint, wie na 6 weken de meeste punten heeft wint dan een TBWA merchandise product.
Arcade Machine TBWA\X
TBWA hecht waarde aan de relatie tussen medewerkers, en door veel werknemersuitjes te ondersteunen komen medewerkers van X meer in contact met medewerkers van Neboko. Door te participeren aan zulke evenementen leer je meer over het werk van medecollega’s en kan je bovendien je netwerk vergroten.
En nu terug naar de titel. Waarom een dag als pirate op het schip van TBWA\X, en niet als stagiair op het kantoor van TBWA\X? TBWA heeft een sterke identiteit en praat veel over het hebben van een piraten mindset ”Waarom bij de marine als je een piraat zou kunnen zijn”?