Ik moest gedurende de Covid-19 crisis een stage zien te vinden. Waar ik van tevoren überhaupt al opkeek tegen het vinden van een stage, leek dit in een periode waar al zoveel mensen in onzekerheid leven met betrekking tot hun baan haast onmogelijk. Rond juni 2020 ben ik begonnen met het zoeken naar een stageplaats voor begin september. Op de stagesite van de UvA ben ik alle mogelijke bedrijven en instellingen die op zoek waren naar een stagiair afgegaan. Vervolgens heb ik naar de drie stageplekken die mij het meest aanspraken mijn curriculum vitae en een motivatiebrief gestuurd. Binnen een week kreeg ik van twee van de drie bedrijven een reactie dat ze me graag zouden willen uitnodigen voor een online sollicitatiegesprek, waaronder mijn uiteindelijke stageplek Breeze. Er was een groot contrast aanwezig tussen beide stageplaatsen bij welke ik uitgenodigd was. De ene, op de communicatieafdeling van KLM, was heel formeel. Ik kreeg al snel idee dat ze op zoek waren naar iemand die op kantoor hersendodende taken zou gaan uitvoeren met weinig verantwoordelijkheid. Bij Breeze was dat compleet andersom, omdat ze op zoek waren naar een individu die goed zelfstandig te werk zou kunnen gaan en een vlugge leerling is. De sfeerimpressie die ik kreeg van de medewerkers van Breeze stond mij heel erg aan, waardoor ik uiteindelijk ook voor Breeze heb gekozen.
In mijn eerste weken bij Breeze werd voor mij al gauw duidelijk dat de keuze die ik had gemaakt, zeker de juiste was. Ik zou minimaal één dag per week op kantoor in Delft werken, om te voorkomen dat er structureel te veel mensen op de zaak zouden zijn in verband met het Covid-19 virus. Op dagelijkse basis had ik digitaal contact met al mijn collega’s in de vorm van een check-in meeting ‘s ochtends. Op deze manier had ik zowel de vrijheid om mijn uren zelf in te plannen omdat ik vanuit huis werkte, als nog een vorm van sociaal contact met collega’s online en één keer per week in persoon. Bij voorbaat leek een stage bij een startup bedrijf me best lastig. Voor mijn gevoel was er weinig ruimte om fouten te maken, omdat een startup het vaak niet heel breed heeft. Echter was dit alles behalve het geval. Mijn supervisor legde me al snel uit dat zij juist liever zagen dat ik fouten maakte, zodat ik daarvan kon leren. Breeze werkte namelijk volgens een zelfbenoemde versie van het trial-and-error-principe: veel korte trials, leer van de errors en verbeter ze. Hiermee wordt bedoeld dat je meer baat hebt bij het testen van een minimale versie van wat je uiteindelijk wilt hebben zodat je vanuit die test de errors kan oplossen, dan dat je langere tijd bezig bent om een goede eerste versie te maken om erachter te komen dat de eindverantwoordelijke het niet op de manier wil zoals jij had bedacht. Deze manier van werken heeft ervoor gezorgd dat ik efficiënter en doelgerichter heb leren omgaan met projecten. Al met al ben ik zeer tevreden met mijn keuze voor Breeze en heb ik het gevoel dat ik nog veel zal gaan leren in deze open en creatieve omgeving.