CW Stageblog

Op (rij)les bij BMW Group Nederland

‘’Jurriaan, wil jij even wat opzoeken in de BMW 5 serie?’’ En zo mocht ik als een van de eerste personen in Nederland in de volledig nieuwe elektrische BMW 5 serie zitten. Zoals je wellicht kan lezen heb ik niet alleen maar achter mijn bureau gezeten. Ik heb het afgelopen half jaar stage mogen lopen (en rijden) bij BMW Group Nederland als onderdeel van het Corporate Comnunications team. In dit kleine team hielden we ons bezig met perscontacten en de reputatie van BMW Group Nederland (BMW, MINI & BMW Motorrad). Mijn taken als stagiair omvatten het beheren van de persmailbox, waarbij ik vragen van journalisten beantwoordde en persauto’s inplande voor testritten. Daarnaast voerde ik media-analyses uit op BMW-producten, waarover ik rapporteerde en deze presenteerde aan mijn collega’s. Ook mocht ik aan het einde van mijn stage enkele persevenementen begeleiden.

Frame analyse

Het analyseren van media beviel mij zo goed dat ik mij meer hebt verdiept in mediaframes van landelijke nieuwssites en auto gerelateerde nieuwssites. Dit heb ik gedaan door tijdens mijn stage onderzoek te doen naar frames in nieuwsartikelen over elektrische waterstof auto’s en fossiele brandstof auto’s gepubliceerd door landelijke nieuwssites en auto gerelateerde nieuwsites. Dit betekende dat ik een kwalitatieve inhoudsanalyse heb gedaan, een keuze die afwijkt van mijn mede-stagelopers. Ik heb vier frames gevonden. Een hiervan is het kip-ei frame, waarbij nieuwsites voortdurend schrijven over het tekort aan waterstofauto-eigenaren vanwege het gebrek aan waterstoftankstations. Dit leidt ertoe dat investeerders niet willen bijdragen aan de waterstof-infrastructuur, omdat er te weinig waterstofauto’s zijn. Ik heb na de presentatie van mijn onderzoek een interessant gesprek met mijn team gehad hierover. Ook zijn een van mijn nieuwsanalyses (welke los stond van mijn onderzoek) organisatiewijd verspreid.

Persoonlijke groei

Tijdens mijn stage ben ik op veel fronten gegroeid. Ik kreeg relatief snel veel verantwoordelijkheid. Dit was in het begin wennen, de corporate communicatie afdeling houdt zich namelijk sterk bezig met reputatiebehoud. Je moet daarom politiek correct kunnen communiceren. Dit klinkt spannend, maar je raakt er snel aan gewend en het is super leerzaam. Mijn taken vergde veel punctualiteit en planning skills. Iets waar ik aan het begin van mijn stage nog moeite mee had. Ook dit vergt tijd, maar ik kan inmiddels stellen dat ik mij comfortabel voel om dit soort taken uit te voeren. Daarnaast is het leuk dat niet alleen ik persoonlijk ben gegroeid, maar mijn netwerk ook. Ik heb veel nieuwe mensen leren kennen tijdens mijn stage periode, waar ik hopelijk in de toekomst ook nog in contact mee ben!

Ook een leuke stage vinden?

Ik kan alleen maar zeggen dat ik deze stage ook aan jullie zou aanraden! Ook als je hart niet bij de corporate communicatie ligt (dat lag die van mij eerst ook niet). Het is een stage waar je diep verweven zit in de communicatiewereld, maar je tegelijkertijd op professioneel vlak ook veel kan groeien. Wat ik aan jullie wil meegeven dat het echt aan te raden is om op tijd te beginnen met het zoeken naar een stage. Als je een bedrijf vind waar je echt affiniteit mee hebt, dan vliegen de (in mijn geval) vijf maanden zo voorbij. Ik vind het inmiddels jammer dat ik moet stoppen. Ik heb er voor gekozen om de volledige zes maanden vol te maken. Ik heb geen spijt gehad van deze keuze, je hebt veel meer de ruimte om in je rol te groeien en je collega’s te leren kennen. Kortom durf uit je comfortzone te stappen tijdens je stage, daar leer je het meest van!

mit freundlichen grüßen,

Jurriaan


Posted

in

by