CW Stageblog

Online stagelopen bij een schoonheidskliniek in Engeland

Ik heb stage gelopen bij Kita-Aesthetics, een schoonheidskliniek in Noord-Engeland waar bijvoorbeeld lipvuller of Botox geïnjecteerd wordt. Vanwege corona heb ik de gehele stage online gedaan en dat was natuurlijk erg jammer; het was leuk geweest om een tijdje in het buitenland mee te lopen met een bedrijf, en ook makkelijker collega’s te leren kennen. Ondanks dit gemis is de stage toch goed verlopen. Ik heb veel geleerd over hoe ik in een echte werkomgeving handel en waar ik kan verbeteren. Zo realiseer ik me nu bijvoorbeeld beter dat ik nog niet zo goed was in zelf taken oppakken of voortzetten zonder dat ik de details wist. Ik wachtte eerst vaak tot goedkeuring maar heb geleerd dat het handiger is om alvast aan het werk te gaan; er kan immers altijd nog wat veranderd worden. Ook moet ik eraan werken om wat assertiever te zijn; soms had ik vragen maar wilde ik niet storen omdat mijn supervisor het altijd druk had. Zij heeft me verteld dat het altijd oké is om wat te vragen, en als ze geen tijd heeft laat ze het wel weten. Daarnaast heb ik ook regelmatig de neiging om te veel hooi op de vork te nemen of te perfectionistisch te zijn. Ik heb tijdens de stage kunnen oefenen met realistische doelen stellen en niet te veel tijd besteden aan kleine verbeteringen.

De hoofdkliniek
De hoofdkliniek

Een van de taken die ik heb volbracht is het programmeren van een chatbot voor de klantenservice van het bedrijf. Dit deed ik omdat ik graag verder wil in de kunstmatige intelligentie en dit een mooi raakvlak was tussen dat en communicatie. Eerst was ik van plan een chatbot volledig from-the-ground-up te programmeren maar dit was geen realistisch doel binnen de tijd die ik had. Ik heb uiteindelijk een platform gebruikt wat veel tijd scheelde maar aan de andere kant natuurlijk minder flexibel was dan helemaal zelf iets maken, wat op zijn beurt weer voor problemen zorgde. Mijn onderzoek ging ook over chatbots, namelijk of de attitude van de gebruiker tegenover de chatbot verandert naarmate de chatbot meer emoji gebruikt. Het bleek dat een paar emoji een positief effect hebben, maar te veel emoji dit weer teniet doen of zelfs averechts werken.

 

Verder heb ik nog mee mogen kijken bij alle sociale media posts en marketing, en bij vergaderingen. Ik vond het interessant dat het bedrijf had besloten om hun marketing te verminderen vanwege kritiek op het bedrijf. In de lockdown die daar gaande is zijn namelijk de meeste schoonheidsklinieken gesloten. Alleen die met een zogenaamd CQC certificaat mogen open blijven. Kita-Aesthetics heeft zo’n certificaat maar vele kleinere zaken die hebben moeten sluiten overladen nu hun pagina met kritiek omdat het onethisch zou zijn open te blijven in deze tijd. Zelf denk ik niet dat veel zaken vrijwillig zouden sluiten en verlies lijden terwijl dat volgens de maatregelen niet nodig is. Hoe dan ook heeft het bedrijf besloten om hun advertenties te verminderen en dit heeft ook de kritiek verminderd, en omdat de meeste competitie is gesloten is het clientèle toch enorm gegroeid.

 

Al in al heb ik veel gehad aan mijn stage, maar een voorname reden dat ik dit bedrijf koos was voor de flexibiliteit die me toeliet om aan een chatbot te werken. Voor mensen die puur communicatie-gericht zijn zou ik eerder een communicatieafdeling van een groter bedrijf kiezen, of een klein/middelgroot bedrijf dat volledig gericht is op communicatie. Bovendien zou ik ook wachten tot corona voorbij is om stage te lopen, als dat niet voor studievertraging zorgt. Het leukste aan de stage lijkt me toch het samenwerken op locatie.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *