Vanaf mei tot en met november heb ik stage gelopen bij De Gedragsstudio en ASCoR. De Gedragsstudio houdt zich bezig met het slaan van een brug tussen gedragswetenschap en de praktijk. Zo helpt De Gedragsstudio overheidsinstanties evenals het bedrijfsleven bij het beantwoorden van uiteenlopende vraagstukken met de focus op gedrag. Door middel van onderzoek, advies en opleiding helpt De Gedragsstudio haar klanten bij het doorvoeren van duurzame veranderingen. ASCoR is het onderzoeksinstituut Communicatiewetenschap van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Universiteit van Amsterdam. Het is het grootste onderzoeksinstituut in Europa en behoort tot de grootste ter wereld. Doordat beide organisaties de handen ineen hebben geslagen en gezamenlijk onderzoek verrichten heb ik bij hen mij onderzoeksstage kunnen lopen.
Het onderzoek van De Gedragsstudio en ASCoR was gericht op hoe problematische schulden voorkomen kunnen worden door mensen aan te zetten tijdig contact te zoeken met hun schuldeiser voordat er boetes en rentes in rekening worden gebracht. In dit geval was de schuldeiser een Nederlandse hypotheekverstrekker. Met deze Nederlandse hypotheekverstrekker werd AB-onderzoek uitgevoerd naar hoe, aan de hand van een betalingsherinnering, een hogere mate van contactopnamen gerealiseerd zou kunnen worden.
Ik heb aan dit onderzoek deel mogen nemen. Zo heb ik de AB-test uit mogen breiden met twee extra condities. Mijn werkzaamheden bestonden voornamelijk uit literatuuronderzoek, het opzetten van een online experiment in Qualtrics en het verwerken van de data die voortkwam uit dit onderzoek. Ik vond het een ontzettend leerzame stage, en ben goed klaargestoomd voor het schrijven van mijn scriptie. Ik heb veel geleerd, maar ik vond het af en toe ook best pittig. Door de Corona maatregelen heb ik mijn stagebegeleiders via Zoom, en via de telefoon kunnen spreken. Hierdoor vond ik het soms lastig om contact op te nemen wanneer ik tegen iets aanliep, omdat die drempel net iets te hoog voelde. Wanneer ik met hen op kantoor had gezeten, had ik makkelijker snel iets kunnen vragen en was contact opzoeken makkelijker geweest. Aan de andere kant is het voor mij tijdens deze stage duidelijk geworden dat dit dus ook een leerpunt voor mijzelf is.
Desalniettemin hebben mijn stagebegeleiders mij veel kunnen leren en hebben we wekelijks Zoom meetings gehad en bespraken we daarin de voortgang en hoe ik de komende week verder aan de slag kon gaan. Daarnaast vond ik het schrikbarend om te leren dat in Nederland zo veel mensen zijn die problemen hebben om al hun rekeningen te betalen, dit zijn zo’n 1,5 miljoen huishoudens! Het onderzoek dat De Gedragsstudio en ASCoR verrichten is van groot maatschappelijk belang en ik vond het zeer interessant om van dichtbij te kunnen zien hoe zij hun onderzoek opzetten en uitvoeren.