Where science and creativity meet
Hoi! Ik ben Maite en ik ben derdejaars student Communicatiewetenschap aan de UvA. De afgelopen drie en een halve maand heb ik stage gelopen bij Yune, een video en content marketingbureau dat onderdeel is van IPG Mediabrands. Het motto van Yune is ‘Where science and creativity meet’ en tijdens mijn stage heb ik mogen meewerken aan dat stukje ‘science’. Dit houdt in dat ik de hele dag door bezig was met het doen van verschillende onderzoekjes en het uitvoeren van onderzoek… heel… veel… onderzoek.
Brainsight
Het eerste soort analyse dat ik regelmatig heb mogen uitvoeren tijdens mijn stage, is een Visual Attention Analysis, ook wel een VAA genoemd. Bij het uitvoeren van deze analyse wordt gebruik gemaakt van Brainsight, dit is een AI gedreven tool die voor verschillende assets (social media posts, Digital Out Of Homes, video’s, etc.) weergeeft waar de visuele aandacht van de consument binnen zo’n asset naartoe gaat. Deze tool valt te vergelijken met het uitvoeren van onderzoek door middel van eye-tracking, alleen vervangt Artificial Intelligence in dit geval een groot aantal mensen dat normaliter naar een scherm zou moeten kijken. Er komen verschillende scores uit een Visual Attention Analysis en aan de hand van deze scores heb ik merken aanbevelingen gedaan om hun assets te optimaliseren. Ik vond het persoonlijk ontzettend interessant en leerzaam om met zo’n innovatieve tool te werk te mogen gaan en ben benieuwd wat voor handige AI-gedreven tools Yune in de toekomst nog zal gaan gebruiken.
Factsnapp
Een andere tool waar ik binnen Yune gebruik van heb mogen maken is Factsnapp, dit is een programma waarmee informatie wordt verkregen door het uitsturen van een vragenlijst dat door een x aantal respondenten wordt ingevuld. Zo heb ik voor een bepaald merk onderzoek mogen doen naar een specifieke doelgroep waar zij zich op wilden focussen en om die reden meer informatie over wilden hebben. Tijdens het gebruiken van deze tool kwam ik erachter dat de vaardigheden die ik bij onderzoeksvakken zoals Survey heb geleerd, erg handig van pas kwamen. Ik vond het dan ook erg grappig om deze vaardigheden een keer in het echt te kunnen toepassen.
Pitches!!!
Yune is zoals eerder genoemd een video en content marketingbureau en is werkzaam voor een aantal grote merken, maar voordat Yune aan de slag mag voor een bepaald merk moet er eerst een pitch worden gedaan (en worden gewonnen). De dagen voorafgaand aan zo’n pitch zijn veel ‘yuners’ ontzettend hard aan het knallen. De mensen van strategie briefen de mensen van creatie over de opkomende pitch, de mensen van creatie zijn druk bezig met het bedenken van impactvolle concepten voor een advertentie of campagne, de mensen van science proberen al deze concepten zo goed mogelijk te onderbouwen aan de hand van wetenschap en de mensen van design zetten alle concepten met onderbouwing vervolgens in een prachtig deck zodat het zo duidelijk mogelijk kan worden overgebracht op de klant. Om de concepten uit de pitches zo indrukwekkend mogelijk te maken, moeten deze niet alleen worden onderbouwd met wetenschappelijke kennis, maar moet er ook voor worden gezorgd dat er wordt ingespeeld op onder meer de doelgroep, waarden en visie van het desbetreffende merk. Om deze informatie te achterhalen, moet er voor iedere opkomende pitch een klein onderzoek worden uitgevoerd.
Al om al ontzettend veel geleerd in de afgelopen maanden en ik heb de onderzoeksvaardigheden die ik tijdens mijn studie heb opgedaan eindelijk in de praktijk kunnen toepassen en verder kunnen ontwikkelen.