CW Stageblog

My internship experience with F+A+M+E

Hi, mijn naam is Angela en het einde van mijn communicatie stage nadert. Voor mijn stage ben ik werkzaam bij Het PR Bureau in Amsterdam. Een bedrijf voor Public Relations volgens de nieuwe F+A+M+E werkwijze. Geobserdeerd met Facts, Attention, Meaning en Earned verdient het bureau de aandacht van de media en het publiek voor de merken door feiten en betekenis te geven aan de bedrijven.

Tijdens mijn stage bij Het PR Bureau heb ik taken en verantwoordelijkheden gekregen binnen het vakgebied van PR. Voorbeelden van deze taken zijn bijvoorbeeld het schrijven van persberichten en pitch mails. Voor persberichten is het belangrijk om rekening te houden met nieuwswaardes binnen de media en interesses van de mediatitels of journalisten, zo kan het bedrijf via de media agenda de publieke agenda bereiken. Op deze manier wordt het mogelijk om aandacht te krijgen voor een merk in de media. Bij pitch mails gaat het er voornamelijk om de producten van een bedrijf aantrekkelijk te maken, zodat de journalisten de producten willen testen en hierover een review zullen schrijven. Behorend tot de pitch mails ben je verantwoordelijk voor het vervolg in mailcontact met de journalisten. Een andere taak wat veelvoorkomend is binnen mijn tijd bij Het PR Bureau was ‘mediacoverage’. Hierbij is het de bedoeling om alle publicaties vanuit de media over een bedrijf of merk bij te houden per week. Naast het vele schrijven zijn er ook veel creatieve momenten binnen de publieke relatie sector. Zoals het opzetten en organiseren van evenementen, het maken van presentaties voor collega’s en klanten en het opmaken van pakketten voor influencers en journalisten. Om aandacht te krijgen van mediapersonen worden interessante en aantrekkelijke evenementen en pakketten opgemaakt. Deze pakketten en evenementen worden gedeeld op de socials van de influencers en in magazines of kranten van de journalisten.

Mijn ervaringen? Ik heb de ruimte gekregen om een netwerk kunnen op te bouwen van pr-adviseurs, journalisten en influencers. Mijn collega’s waren gezellige en relaxte mensen, geen vraag of uitleg is te veel geweest en heb vaak kunnen lachen met ze. Ik heb het gevoel gekregen het vak echt te leren kennen en te hebben ervaren met behulp van deze collega’s. Hiernaast hebben voornamelijk mijn schriftelijke vaardigheden kunnen profiteren, na het vaker schrijven van persberichten en mailcontact te hebben met journalisten van grote mediatitels. Verder heb ik veel kunnen leren met betrekking tot strategische handelen binnen pr, door strategisch geselecteerde mediarelaties en influencer samenwerkingen, maar ook door goed doordachte persberichten en evenementen.

Voor mijn onderzoeksverslag ben ik bezig met het onderzoeken van “In hoeverre heeft de inhoud en vorm van sociale media berichten op Instagram invloed op de betrokkenheid van het publiek?” Hiervoor ben ik bezig met een inhoudsanalyse van sociale media berichten op Instagram. Deze berichten worden onderscheiden aan de hand van inhoudelijke kenmerken en vormgeving en vervolgens zal worden gerapporteerd over de hoeveelheden van indicatoren, als likes en comments om betrokkenheid van het publiek te meten. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst van deze studie en hoop op een goed resultaat met significantie.

Ik ben nog steeds enthousiast over dit bedrijf en zie voor de toekomst ook nog steeds mogelijkheden binnen dit vakgebied. Heb hier veel kunnen meemaken en leren. Over het algemeen heel erg blij met deze mogelijkheid en raad het bedrijf ook aan voor anderen om stage bij te lopen.

Groetjes,

Angela van der Haas


Posted

in

by