Vastgoed. Een branche dat vaak wordt geassocieerd met succes en een branche waar ik graag een voet tussen de deur wil hebben. Geld verdienen op mijn luie reet als ik straks genoeg panden heb om van de huur te kunnen leven, dat is mijn droom. Hoewel dit een erg lange-termijn doel bevat, ben ik maar al te goed bewust van het feit dat ik niet vroeg genoeg kan beginnen. Het belang van connecties en netwerken wordt met de dag groter en ik had werkelijk waar niemand in mijn omgeving die mij de vastgoedwereld in kon trekken. Dus besloot ik te zoeken naar een stageplaats waarin ik connecties kon opbouwen, voornamelijk in de vastgoedbranche.
Zo kwam ik bij Holland ConTech & PropTech terecht. Hoewel ik in de eerste instantie een stageplek had bemachtigd bij een grote bank, besloot ik na twee weken te veranderen van stageplek. Ik kwam niet verder in mijn doel en vond het ook nog eens een te groot bedrijf om het verschil te kunnen maken. Ik ben toen begonnen als stagiaire communicatie en data analyse bij Holland ConTech & PropTech. Een groeiende start-up die zich richt op het organiseren van evenementen voor de bouw- en vastgoedsector. Toegegeven: een start-up als stageplaats was zeker niet mijn eerste keuze vanwege de minder beschikbare middelen en tijd voor een stagiaire in vergelijking met een grote corporate. Toch vond ik het belangrijk te kunnen werken aan mijn lange-termijn doel en wilde ik connecties leggen waar ik in de toekomst wat aan heb. Dit is goed gelukt!
Mijn eerste weken bij Holland ConTech & PropTech waren erg hectisch. Ik had moeite met het bijhouden van wat er allemaal gebeurde in het bedrijf, vooral nu het bedrijf aan het groeien is. Net toen ik aan het wennen was aan het bedrijfs- en kantoorleven, kwam de coronacrisis opzetten. Hierdoor heb ik bijna mijn hele resterende stageperiode thuis moeten werken. Erg jammer, maar niks aan te doen. Gelukkig mocht ik blijven stagelopen en heb ik zo mijn stage kunnen afronden. Ik kreeg veel hulp en begeleiding maar er werd ook een groot beroep gedaan op mijn zelfstandigheid. Ook heb ik mijn onderzoek verder kunnen uitvoeren. De resultaten van het onderzoek wenst het bedrijf nergens in detail te delen, maar het kwam er op neer dat ik tot de conclusie ben gekomen dat het bedrijf niet effectief de beoogde doelgroep bereikt. Hier heeft het bedrijf de marketingstrategie deels op aangepast.
Wat ik vooral heb geleerd tijdens mijn stageperiode is dat elke crisis ook zeker kansen met zich meebrengt. Het ‘omdenken’ in positieve zin en van iets negatiefs iets positiefs weten te maken is wat de meeste ondernemers brengt op succesvolle ideeën en dat is wellicht het meest waardevolle dat ik heb geleerd tijdens mijn stage. Ook heb ik geleerd hoe belangrijk het is om tactisch te reageren tijdens moeilijke conversaties op zakelijk gebied, vooral met zakelijke partners in de vastgoedbranche. Natuurlijk heb ik ook érg veel connecties gemaakt in de branche waar ik ooit hoop een bekende naam in te worden. Kortom: ik heb, buiten álle communicatiewetenschappelijke kennis, ook erg veel geleerd van ondernemerschap en de wereld van vastgoed. Dat is wat een stage bij Holland ConTech & PropTech zo uniek maakt!