JAM! horeca
De afgelopen vijf maanden was ik drie dagen per week aan het Rokin in Amsterdam te vinden. Hier zit JAM! horeca gevestigd, een HR- en payrollorganisatie voor de horeca. In het begin snapte ik zelf ook niet echt wat dat precies inhield, dus laat ik het meteen even uitleggen: 342 horecazaken door heel Nederland zijn klant bij JAM!. Zij hebben een pakket gekozen, waarmee is bepaald hoeveel werk JAM! precies van hen overneemt. Zo kan JAM! alle administratie overnemen, juridische zaken afhandelen, situaties op de werkvloer met personeel oplossen, het ziekteverzuim onderhouden en nieuwe werknemers rekruteren. De contracten van meer dan 8.000 werknemers bij deze 342 horecazaken lopen via JAM!.
Ik ben de Content Creative Stagiaire en mijn begeleidster was de Communicatie Manager. Samen vormden wij de Marketing & Communicatie afdeling, maar er zijn nog veel meer afdelingen. Er werken momenteel 36 mensen bij JAM! en het bedrijf is snel aan het groeien. Terugkijkend op het begin van mijn stage, vind ik het best wel grappig hoe onwetend ik was. Ik begon met het schrijven en online gooien van vacatures, we bezochten klanten om content te maken (interviews, foto’s en video’s), en ik publiceerde artikelen. Wat mijn andere collega’s precies deden en wat de “hiërarchie” precies was, wist ik niet. Van een backoffice, front office en COO had ik nog nooit gehoord. Gaandeweg leerde ik hoe iedereen in relatie tot- en met elkaar werkte. Waar ik dan ook het meeste van heb geleerd, is gewoonweg werken op een kantoor met zoveel verschillende collega’s en functies.
Mijn onderzoek gaat over de loyaliteit onder werknemers, en dan heb ik het over de werknemers die via JAM! bij een horecazaak werken. Zoals ik al zei is één van de services van JAM! het werven van personeel voor hun klanten. Het is daarom erg relevant om erachter te komen welke factoren de loyaliteit van hun medewerkers de grootste rol spelen. Zo kan de meest waardevolle factor na mijn onderzoek worden ingezet in de communicatie op JAM!’s sociale media, gericht op huidige en potentiële horecamedewerkers. Ik heb pas op 28 januari een experimentele survey uitgestuurd, en kan dus helaas nog niets vertellen over de uitkomsten. We vonden het niet verstandig een survey uit te sturen hoe men JAM! ervoer, terwijl de horeca zo lang gesloten was en er ook een aantal mensen die via JAM! in dienst waren moesten worden ontslagen.
Het leukste aan werken bij JAM! vond ik het langsgaan bij klanten. Samen met de Communicatie Manager hebben we twee klantendagen gehad. We hebben in één dag een aantal JAM! klanten in Nijmegen bezocht, en in één dag Rotterdam klanten. Het schieten van foto’s in deze mooie zaken, allemaal zo verschillend qua keuken, interieur en sfeer, en het houden van interview met uitbundige horecamensen is enorm leuk. Ik heb helemaal mijn plek gevonden bij JAM! en kan dan ook met trots zeggen dat ik hier na mijn stage blijf werken. Hierbij wordt goed rekening gehouden met mijn scriptie, dus het is een flexibel contract. Ik ben blij dat ik mag blijven, want ik heb het geen moment niet naar mijn zin gehad.
Hier nog wat foto’s die ik heb geschoten 🙂