CW Stageblog

Mijn stage bij Weber Shandwick Den Haag

In februari begon ik mijn stage bij het pr- en communicatiebureau Weber Shandwick in Den Haag. Weber Shandwick is een internationaal bedrijf en heeft naast de vestiging in Den Haag nog 129 vestigingen over de hele wereld. Het bedrijf bestaat uit twee afdelingen: een consumer kant, die zich bezighoudt met media en influencer relaties en het bereiken van consumenten en een corporate kant, die vooral bezig is met het krijgen en onderhouden van stakeholderrelaties. Mijn functie binnen Weber Shandwick is ‘Intern Media Relations, Consumer Marketing & Lifestyle PR’ en dit houdt in dat ik bij de consumer kant van het bedrijf werk. Ik houd mij voornamelijk bezig met de marketingcommunicatie en public relations van de verschillende klanten waarvoor Weber Shandwick werkt.

Elke maandagochtend heb ik een call van een kwartiertje met mijn supervisor. In deze call bespreken we hoe het gaat en wat er allemaal te doen is in die week. Daarnaast zijn er wekelijkse calls met het hele team en calls waarbij je wekelijkse updates bespreekt met teamleden die op dezelfde klanten werken. Zo spreek je elke week bijna al je collega’s en is een ochtend of een middag waarin je veel calls hebt al snel voorbij.

Het consumer team van Weber Shandwick werkt voor verschillende klanten zoals lifestyle merken (Andrélon, Dove, Zwitsal, Pardontax, Sensodyne en Happn) en tech merken (telefoonmerk OPPO en Philips TV & Sound). Ik werk voor de klanten OPPO, Philips TV & Sound en de dating app Happn. Voor deze klanten ben ik bezig met het monitoren van online, social en print-media, waar ik wekelijks en maandelijks een overzicht van maak in Excelbestanden en PowerPointpresentaties. Naast het monitoren geef ik ondersteuning bij uiteenlopende communicatieplannen, pr-campagnes, pr-evenementen en productmailings. Ook ga ik opzoek naar passende media titels en influencers en onderhoud ik contact hiermee, om een eventuele promotie van de producten van onze klanten te ontwikkelen.

Al met al heb ik het erg naar mijn zin op mijn stageplek en zal ik deze stage zeker aanraden aan studenten die geïnteresseerd zijn in marketing en Public Relations. Vanaf dag één ben ik erg open ontvangen door mijn collega’s en vind ik het een enorm fijne werkplek. Verder worden er regelmatig teamuitjes en borrels georganiseerd, wat altijd mega gezellig is en waardoor je de collega’s en de andere stagiaires beter leert kennen. Weber Shandwick heeft veel ervaring met stagiaires en er wordt vrijwel altijd feedback gegeven op mijn werk. Daarnaast worden er verschillende workshops aangeboden van zowel interne collega’s als externe collega’s. Deze workshops zijn erg leerzaam en sluiten goed aan bij de opleiding Communicatiewetenschap.

Naast de werkzaamheden vanuit Weber Shandwick krijg ik één dag in de week de tijd om aan mijn stageonderzoek te werken. Door middel van een experiment heb ik onderzocht in hoeverre een type influencer met het hebben van wel of geen relatie invloed heeft op de geloofwaardigheid van de Instagram post waarin de dating app Happn wordt gepromoot. Uit de resultaten is gebleken dat een influencer zonder een relatie in meer geloofwaardigheid van de Instagram post waarin de dating app Happn wordt gepromoot resulteert dan een influencer met een relatie.

Weber Shandwick maakt veel gebruik van influencers om de dating app Happn te promoten en media-aandacht te creëren. Ik verwacht dat zij de resultaten uit het onderzoek in de toekomst zullen gebruiken bij het aangaan van samenwerkingen met influencers voor de klant Happn.


Posted

in

by

Tags: