Ik ben momenteel halverwege mijn stage bij de bedrijven Strictly Digital en Yeller. In de zomervakantie heb ik gesolliciteerd bij een startup taxi-applicatie, genaamd Yeller en was hier aangenomen als online marketing stagiair. Aangezien het een startup is en er maar twee medewerkers zijn zou ik veel verantwoordelijkheden krijgen. Na een aantal gesprekken kwamen we erachter dat ik nog best wel wat kon leren van online marketing, en hebben Yeller en Strictly Digital in overleg besloten dat ik mijn dagelijkse werkzaamheden bij het online marketing bureau Strictly Digital zou gaan lopen, en Yeller mijn klant is geworden. Hierdoor ben ik dus alsnog verantwoordelijk voor de online marketing van Yeller, maar voer ik dit vanuit mijn functie bij Strictly Digital uit.
Strictly Digital is een online marketing bureau met meerdere klanten, waar Yeller er dus een van is. Beide bedrijven zitten in hetzelfde kantoorpand in Naarden, waardoor ik zowel de mensen van Yeller als van Strictly Digital vaak genoeg zie. Ik moet namelijk twee dagen in de week naar kantoor en werk twee dagen thuis. De vrijdag is mijn studiedag, die ik volledig kan gebruiken voor mijn onderzoek en opdrachten van de CAOP & CE vakken.
Mijn werkzaamheden variëren nogal, maar wel alles is op een hoog niveau. Ik zal nooit gevraagd worden om koffie te zetten of een of ander nutteloos klusje te doen. Bij Strictly Digital bestaan mijn werkzaamheden simpel geschetst deels uit content maken en deels uit online marketing campagnes creëren en optimaliseren. Het deel content bestaat onder andere uit het schrijven van ‘blogs’ voor de website. Hierbij moet ik van de belangrijkste begrippen uit de online marketing een kwalitatief goed stuk schrijven, zodat klanten en potentiële klanten dit kunnen lezen en zien dat wij bij Strictly Digital weten wat we aan het doen zijn. Daarnaast heb ik ook een planning voor de social media kanalen van Strictly moeten maken en zal ik deze gaan onderhouden op het moment dat de nieuwe huisstijl van Strictly klaar is en de nieuwe website online gaat. Het deel online marketing bestaat uit veel verschillende aspecten, maar een van de belangrijkste en meest interessante delen is dat ik wekelijks alle campagnes (display banners, Google Search Ads, LinkedIn Ads & Facebook Ads) moet analyseren, waar nodig optimaliseren, en een update moet schrijven die naar de klant gaat. Deze update wordt uiteraard wel even gecheckt door mijn supervisor, maar tot nu toe is hij erg tevreden over de manier waarop ik deze updates schrijf. Dit is een grote verantwoordelijkheid, want deze campagnes gaan soms om veel geld, dus dan moet de klant wel goed geïnformeerd worden en tevreden blijven.
Daarnaast heb ik dus ook werkzaamheden voor Yeller, die over het algemeen veel overeenkomen met mijn taken voor Strictly Digital. Zo heb ik (samen met mijn supervisor van Strictly) een online marketing campagne voor Yeller bedacht en opgezet en zal ik op het moment dat de Yeller app live gaat en daarmee de marketing ook, de campagne wekelijks in de gaten houden en optimaliseren waar nodig, net zoals ik met de andere klanten doe. Bovendien voer ik mijn stageonderzoek ook voor Yeller uit, waarbij ik onderzoek doe naar de effectiviteit van verschillende type boodschappen op posters voor Yeller. De marketing van Yeller zal in het begin alleen online zijn, maar in de toekomst willen ze ook gebruik gaan maken van offline posters. Hiermee heb ik een deel van een groot geheel aan werkzaamheden beschreven. Zoals denk ik wel blijkt uit het verhaal is het een erg drukke stage met veel verantwoordelijkheden, maar daarbij ook ontzettend leerzaam.