RAI Amsterdam, is dat niet de plek waar een keer per jaar tienduizenden huisvrouwen met kortpittig kapsel, witte leggings en Birkenstocks samenkomen? Jazeker. En is dat niet de plek waar tijdens Valhalla duizenden jongeren met strakgespannen kaken en enorme doppen doorfeesten tot in de vroege ochtenduren? Helemaal correct. Maar wist je ook dat er vele gerenommeerde theatervoorstelling zijn in de RAI? En dat de RAI haar eigen bruine Amsterdams café heeft? En wist je dat de RAI vele beurzen in het buitenland heeft, zoals in China en Mexico? Waarschijnlijk niet. Voordat ik aan mijn stage begon, wist ik zelf ook vrij weinig over de RAI af. Ik was me er natuurlijk van bewust dat de RAI een beurs- en congrescentrum was, maar daar hield het eigenlijk mee op. Daarnaast heeft de RAI een beetje een stoffig imago. Ik had eigenlijk niet echt een idee waar ik aan was begonnen. Maar nadat ik er vijf maanden stage heb gelopen, ben ik erachter gekomen dat de RAI veel meer is dan alleen maar die grote hallen en de Huishoudbeurs. Ik liep stage op de afdeling Corporate Communicatie, waar ik me kortgezegd bezig hield met de interne en externe communicatie van de RAI. Ik kreeg dus alles mee wat zich binnen én buiten de RAI afspeelde.
Dan kom je daar op je eerste dag aan, ruim op tijd uiteraard, en maak je kennis met je eigen afdeling, de andere afdelingen op de negende verdieping. En alsof de eerste dag niet spannend genoeg is, maak je ook even kennis met de nieuwe CEO die aan de andere kant van de gang zit. Dan denk je dat je de belangrijkste mensen wel ontmoet heb. Nee hoor, er werken ruim 400 vaste medewerkers in de RAI en de eerste twee maanden van je stage ben je bezig met het kennismaken van een groot deel van je collega’s, maar ook alle gebouwen, hallen, gangen en andere geheimen van de RAI. Na die twee maanden heb je een goede basis en begin je je de cultuur van de RAI eigen te maken. Dit is ontzettend belangrijk, vooral als medewerker van Corporate Communicatie. Je bent namelijk het gezicht van de RAI, je moet er voor zorgen dat de RAI zich juist profileert naar de buitenwereld toe en er tegelijkertijd voor zorgen dat dit imago ook intern wordt doorgevoerd en wordt uitgedragen door de rest van je collega’s. Hierbij kan gedacht worden aan het onderhouden van de buurtrelaties, een opening van een nieuw parkeergebouw, het doorvoeren van de nieuwe huisstijl, maar ook bijvoorbeeld aan persberichten of het communiceren via social media. Daarnaast krijg je echt alles mee wat zich binnen én buiten de RAI afspeelt, van kleine vergaderingen tot enorme beurzen.
En nee, dit zeg ik niet omdat ik op deze afdeling heb stage gelopen, maar ik heb gemerkt dat corporate communicatie toch wel een belangrijke spil is binnen een organisatie. Ook al klinkt het cliché, ik heb hierdoor ontzettend veel geleerd. Van het schrijven van teksten tot aan het maken van communicatieplannen, maar ook de manier waarop verschillende partijen met elkaar communiceren en welke belangen het voorop gesteld worden. Een stage is misschien wel belangrijker dan je studie; je hebt dan wel een degelijke bagage theoretische kennis, maar zolang jij dat niet weet over te brengen in de praktijk heb je er vrij weinig aan. Daarnaast kan je de mechanismen en cultuur die in een organisatie plaatsvinden niet onderbrengen in theorie, die moet je zelf meemaken. Zodoende heb ik nu een heel ander beeld van de RAI als organisatie dan aan het begin van mijn stage. En dat beeld is positief veranderd.