CW Stageblog

Mijn stage bij het Zuiderzeemuseum: Een Zee Vol Verhalen!

Terwijl het land stap voor stap van het slot ging, startte mijn stage bij het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Vanaf februari 2022 vervul ik hier de positie van stagiaire Marketing & Communicatie en ik kon het niet beter treffen! Van jongs af aan breng ik graag een bezoek aan dit cultuurhistorische binnen- en buitenmuseum wat zich richt op de geschiedenis, actualiteit en toekomst van het IJsselmeergebied. Naast een gezellig dagje uit is het echter ook een super leuke en leerzame werkplek!

Zuiderzeemuseum_Activiteiten_Hinkelen_Foto Madelon Dielen

Foto: Madelon Dielen

Mijn werkomgeving
Bij het Zuiderzeemuseum zijn de werkplekken ‘verstopt’ in het binnen- en buitenmuseum. Zelf werk ik in een oud pakhuis met uitzicht op de ontvangsthal van het binnenmuseum. Aangezien ik hier met veel verschillende collega’s van allerlei afdelingen samenwerk, krijg ik ook veel dingen mee over bijvoorbeeld het ontwikkelen van tentoonstellingen, het bedenken van educatieve programma’s en het aankopen van objecten op kunstveilingen. Als stagiaire op de Marketing & Communicatie afdeling heb ik samen met mijn afdelingscollega’s echter voornamelijk de taak om het museum onder de aandacht te brengen bij een zeer brede doelgroep en om werknemers en vrijwilligers betrokken te houden bij onze bruisende organisatie.

Hoe ziet een typische werkdag als Marketing & Communicatie stagiaire in het museum eruit?
‘s Ochtends start ik een aantal benodigde programma’s op: de mail, het intranet, de website (en de admin), de social media, de Google Drive, Monalyse en Slack. Daarna zou een werkdag er als volgt uit kunnen zien:

  • 09:00: Mail afhandelen
  • 09:45: Webcare
  • 10:15: Nieuws van de dag
  • 11:00: Knipseloverzicht maken
  • 11:15: Mediamonitoring
  • 12:30: Webstatistieken verzamelen
  • 12:15: Rondje lopen naar de bakker met collega’s
  • 12:30: Gezamenlijke pauze
  • 13:00: Overleg over social media posts de komende week
  • 13:30: Social media posts bedenken, maken en inplannen
  • 15:00: Vacatures plaatsen op de website/intranet
  • 16:00: Eigen website en externe sites bijwerken zodat deze actueel en correct zijn
  • 17:30: Naar huis

Iedere dag is anders, maar gegarandeerd interessant! Zo kwam het Zuiderzeemuseum laatst aan bod bij Koffietijd en ontvingen we een cheque van de VriendenLoterij, wat vervolgens via alle kanalen bekend gemaakt moest worden. Nu proberen we een BN’er aan te trekken voor de opening van het buitenmuseum en binnenkort mag ik met een andere stagiaire de opnames van een VriendenLoterij paasevenement en een commercial door Talpa begeleiden. Super veel leuke en diverse dingen dus!
Daarnaast ben ik onder andere bezig met het onderhouden van het intranet en de website en het in kaart brengen van de prestaties en evenementen uit het verleden. Zo leer ik ook veel over het museum en mijn tijdelijke collega’s. Van ieder klusje kun je leren!

Een stage bij het Zuiderzeemuseum of een andere culturele instelling?
Mijn antwoord: Doen! Alle verschillende CW-vakken zijn bij een stage in de culturele sector super relevant! Persuasieve communicatie om bezoekers te trekken, corporate communicatie voor zakenrelaties en interne communicatie, entertainment communicatie om een boeiend promofilmpje te creëren en politieke communicatie om correct te kunnen reageren op bijvoorbeeld de oorlog in Oekraïne.
Als je net als ik geïnteresseerd bent in cultuur en geschiedenis is het Zuiderzeemuseum een ideale stageplek. In een heel gezellig, kleinschalig, maar professioneel team krijg je alle ruimte om jezelf te ontwikkelen en CW kennis in de praktijk toe te passen. Bovendien zoekt het museum ieder semester een stagiaire, er is dus een goede kans dat je bij deze organisatie terecht kunt!

Tip!
Zoek een stage in de buurt! Een stage is best intensief, het zijn lange dagen en er wordt veel van je verwacht. Het is fijn als je je vrije tijd dan niet verliest aan reistijd.

Thumbnail foto: The Flying Dutchmen


Posted

in

by

Tags: