CW Stageblog

Mijn stage bij een creatief reclamebureau

Hi allemaal!

Momenteel loop ik al bijna 3 maanden stage bij Lemon Scented Tea (aka Lemon), een creatief reclamebureau in Amsterdam dat vooral gericht is op storytelling. Zelf ben ik werkzaam op de afdeling accountmanagement waarbij ik mij met name bezighoud met het onderhouden van klantrelaties, projectmanagement en deels de financiën.

Ik keek al erg lang uit naar het onderdeel stagelopen; het was zelfs één van de redenen dat ik voor de studie Communicatiewetenschap aan de UvA heb gekozen. Echter was het vinden van een leuke stageplek nog wel even een zoektocht. Uiteindelijk kwam ik uit bij Lemon en ik ben nog steeds enorm blij dat ik hier terecht ben gekomen.

Aan het begin was het erg wennen, ik woon namelijk 1,5 uur verderop. Elke dag vroeg opstaan zat dus nog niet echt in mijn systeem. Inmiddels gaat me dit goed af, met name omdat ik met plezier naar stage toe ga. Eén van de belangrijkste redenen hiervoor is het team van Lemon. Er werken zo ongeveer 20 man, en iedereen gaat super relaxt met elkaar om. Daarnaast heb je genoeg momenten om gezellig samen te zitten. Zo lunchen we elke dag gezamenlijk aan de bar, en hebben we elke maand een borrel. Er heerst dus een gezellige en open cultuur op kantoor; er wordt echt naar je omgekeken, en jouw mening telt. 

Iets wat ik lastig vond aan het begin, is dat je in het diepe wordt gegooid. Je bent daar om te leren, en dat betekent dat je ook echt aan de bak moet. Ik had zelf nog nooit eerder in de marketingwereld gewerkt. De termen die ze gebruiken, daar snapte ik geen snars van. Dit maakte het soms best lastig om gesprekken te volgen. Gelukkig kon ik gewoon altijd vragen stellen, en achteraf ben ik ook blij dat ik dat heb gedaan. Ik sta nu veel zelfverzekerder op de werkvloer.

Ik had jullie verder graag verteld hoe mijn werkweek eruitziet, maar dit verschilt per week enorm. Daarom geef ik jullie een paar hoogtepunten van mijn stage tot nu toe. In mijn tweede week moest ik, samen met een andere stagiair, een presentatie geven aan het gehele team over TikTok en YouTube. Het creatieve team had best wel veel vragen; dat inspireerde mij voor mijn stageonderzoek. Inmiddels ben ik al bij de resultatensectie van mijn onderzoek, dus ik ben al aardig op weg. Ik ben dan ook heel benieuwd wat het creatieve team van mijn onderzoek gaat vinden. Een ander hoogtepunt is dat ik de productie van twee draaidagen van één van onze klanten mocht regelen. Ik heb locaties gescout, casting geregeld en op de dag zelf de catering verzorgd. In principe is Lemon geen productiehuis, maar door een miscommunicatie moesten we de productie zelf op ons nemen. Toen er gevraagd werd aan mij of ik dat wilde doen, twijfelde ik geen moment. Ik vond dit heel leuk om te doen; ik houd namelijk enorm van organiseren. Het laatste hoogtepunt is dat ik nu een eigen project mag gaan leiden, hoe leuk! Aan het begin van mijn stage werd al gezegd dat als ik goed en georganiseerd werkte, ik steeds meer verantwoordelijkheden krijg. Het project draait om het finaliseren van een beeldbank, waarbij ik dit keer helemaal zelf de begroting opstel, de preproductie meetings leid, een fotograaf regel en constant contact heb met de klant. 

Kortom, tot nu toe is het niet alleen gezellig, maar ook zeker leerzaam. Ik ga met veel plezier de laatste twee maanden van mijn stage in en ik hoop nog veel meer te leren. 


Posted

in

by