Al vanaf het begin van de studie probeer ik communicatie te combineren met muziek. Ik had daarbij al vrij snel in gedachte om mijn stage te gaan lopen bij een poppodium in Amsterdam en de Melkweg stond zeer hoog op mijn lijstje. De tijd is echt om gevlogen en na vijf geweldige maanden is vandaag nu toch echt mijn laatste stagedag…
Werkzaamheden
Ik werkte mee aan de dagelijkse werkzaamheden van mijn collega’s bij de afdeling marketing & communicatie. Het doel is voornamelijk om de shows die worden geboekt te promoten zodat er zoveel mogelijk kaartjes worden verkocht. Als eerste moet daarvoor een aantrekkelijk stukje worden geschreven voor de aankondiging van de show op de website. Dit doen we a.d.h.v. de informatie verkregen van het management van de artiesten en natuurlijk door de muziek te luisteren. Via de eigen sociale media kanalen van de Melkweg delen we vervolgens de programma’s en worden er (vaak via Instagram) advertenties uitgezet. Via mails naar oud-kaartkopers van de artiesten communiceren we dat de artiest weer naar de Melkweg komt en alle shows worden sowieso verspreid via wekelijkse nieuwsbrieven. Ook andere dingen moeten gedaan worden zoals het informeren van de fotografen, het schrijven van nieuwsartikelen voor op de website en het beantwoorden van vragen die we via de algemene mail van de Melkweg binnenkrijgen van het publiek. Daarnaast was ik ook verantwoordelijk van het beheer van de Melkweg webshop met de merchandise (waar we soms fotoshoots voor deden). Verder deed ik tussendoor klusjes voor de marketing rondom de films die hier draaien en de expositie.
Mijn collega’s en het onderzoek
Niet alleen heb ik hier van alles geleerd over marketing en communicatie, maar ook veel over het werken in een organisatie en met een team. Dit laatste was niet zo moeilijk want ik had super lieve en gezellige collega’s die me graag hielpen. Ook mijn vaste supervisor stond altijd voor me klaar, ook om te praten over mijn onderzoek. Ik mocht via de sociale media kanalen een enquête uitzetten en hierbij ook tickets weggeven onder de respondenten. Dit leverde veel respondenten op waardoor ik een uitgebreid onderzoek heb kunnen doen over het beeld dat (potentiële) bezoekers hebben van de Melkweg.
Hoogtepunten
Vrij snel na het begin van de stage was het Amsterdam Dance Event. De hele Melkweg stond een week lang op z’n kop en het was erg druk, maar ook super leuk. Met het marketing-team maakte we elke avond content voor Instagram en TikTok (goede reden om dichtbij de artiesten te komen én gezellig met z’n allen een paar borreltjes te drinken). Daarnaast hadden we regelmatig borrels in het MILK café en waren er ook een paar grote feesten met andere afdelingen. Zo hadden we begin januari het personeelsfeest waar alles uit de kast werd getrokken; de hele Melkweg was versierd en er waren live-bands, arcade-games in de hal, DJ’s in alle zalen (en zelfs in de lift!) en nog veel meer.
Conclusie
Om de stage te combineren met een druk studentenleven was soms flink aanpoten, maar ik heb er ook onwijs van genoten. Veel geleerd, veel ervaring opgedaan en gewoon een hele leuke tijd gehad met hele gezellige collega’s en mede-stagiaires. Mijn avontuur bij de Melkweg is voor nu klaar maar wie weet dat ik er in de toekomst misschien nog een baan kan krijgen (hopelijk bij de marketing-afdeling). En het zou dan helemaal leuk zijn als ik met mijn band een keer zelf in de Melkweg sta en deze show dan ook meteen zelf kan promoten😜
Leave a Reply