Mijn tijd bij de Bijenkorf is gevlogen. Ik heb er vier maanden stage gelopen maar voor mijn gevoel was het zo voorbij. Dat duidt erop dat ik het er naar mijn zin heb gehad en dat klopt. Ik kan een stage of een baan bij de Bijenkorf aan iedereen aanraden. Op het hoofdkantoor in Zuid-Oost werken 300-400 mensen. Op de marketing afdeling waar ik stage liep, werkten wel 40 mensen en de afdelingen e-commerce en inkoop waren geloof ik nog groter. Het is dus een groot bedrijf maar daar doet de warme sfeer die binnen het kantoor heerst niets aan onder. Iedereen werkt goed met elkaar samen en is gefocust om de beste resultaten te behalen zonder maar ooit enige vorm van optimisme te verliezen. Elke week wordt ingeluid met een bespreking met de hele afdeling. Hierbij blikt men terug op vorige week en neemt men het programma van de komende weer door, altijd zeer positief geleid door Marjolijn Meynen (onze marketing directrice). Het is fijn om een leerzame stage te hebben gehad maar ik vind het even fijn dat er grappen gemaakt konden worden en ik me heel snel erg thuis kon voelen.
Ik volgde mijn stage binnen het crm/marketing insights team en mijn voornaamste functie was het doen van klantenonderzoek. De Bijenkorf houdt geregeld evenementen en campagnes en is daarbij benieuwd wat de bezoekers en klanten ervan vinden. Ik heb meerdere vragenlijsten afgenomen en de resultaten ervan geanalyseerd en soms advies gegeven na mijn analyses. De Bijenkorf neemt stagiaires altijd serieus en probeert hen bij alles te betrekken. Zo mocht ik bijvoorbeeld meedenken aan de She Story campagne die nu nog loopt.
Ook heb ik een eigen onderzoek uitgevoerd bij de Bijenkorf. Dat ging over het effect van e-mail marketing op de intentie van verschillende soorten klanten om een filiaal van de Bijenkorf te bezoeken. Hieruit kwamen enkele significante resultaten.
Deze stage was de meest leervolle ervaring tijdens mijn studie tot nu toe. Omdat ik een universitaire studie volg, bestaat het merendeel uit theoretisch onderwijs. Ik merkte dat ik het heel nuttig vond om eens echt wat te doen in de praktijk en mee te maken hoe het bedrijfsleven werkt. Ik vond het niet alleen ontzettend leerzaam, ik heb er ook goede vrienden gemaakt en aan overgehouden.