De afgelopen vijf maanden heb ik stage gelopen bij &.agency, zusterbedrijf van &.mediagroup. Hier was ik werkzaam op de afdeling &.talent, dit houdt het talent management in van de verschillende talenten die zich onder &.talent bevinden. Onder deze ‘talenten’ verstaan wij, inmiddels 17, maar in mijn tijd nog 15 influencers waarvoor op dagelijkse basis samenwerkingen werden gevormd en campagnes voor werden opgezet op social media. Dat is specifiek de taak van het talent management team waarin ik mij bevond. Hierin fungeerde ik en het team dus echt als tussenpersoon bij merken en de talenten.
Specifiek mijn taken waren het helpen met coördineren van lopende projecten, ondersteuning bieden tijdens events en shoots. Het bijhouden, verwerken en analyseren van data voor de klant. Deze verwerking wordt gedaan door het opstellen van rapportages waarin alle belangrijke punten van een campagne verwerkt werden. Door middel van deze rapportages werden klanten op de hoogte gesteld van de lopende campagnes. Vooral dit was een taak die erg vaak terug kwam. Research en trendwatching is ook een taak die hierbij hoorde, zodat je altijd op de hoogte was van de nieuwste trends en op zoek kon gaan naar nieuwe talenten op verschillende social media kanalen.
Buiten de stage-gerelateerde taken werden er ook enkele andere taken van je verwacht zoals elke dag het verzorgen van de lunch, het in/uitruimen van de vaatwasser en het weggooien van het vuilnis. Dit wordt overigens wel samen met de andere stagiairs gedaan. Daarnaast werden er ook dingen van ons gevraagd zoals een houten picknicktafel in elkaar te draaien, pakketten wegbrengen etc. Betwijfel van deze taken wel nog steeds de toegevoegde waarde aan deze stage, maar ik denk dat we moeten accepteren dat het er nou eenmaal bijhoort.
Uiteindelijk heb ik erg veel geleerd niet alleen op talent management gebied, maar ook op sociaal gebied. Vooral erg veel ervaringen opgedaan hoe de gang van zaken er aan toe gaan op kantoor en de sociale hiërarchie hierbinnen. De omgang met collega’s heb ik ook als erg prettig ervaren, waardoor je ook een leuke band k0n opbouwen tijdens de stage. Zo werd de sfeer ook niet al te formeel en was de lange stageperiode van vijf maanden goed vol te houden.
Echter was het wel erg jammer dat de mogelijkheid tot thuiswerken of iets flexibeler werken er niet was. Er werd van ons verwacht fulltime te werken en dan ook altijd aanwezig op kantoor. Dit heb ik soms wel als hinderlijk ervaren, aangezien dit vaak lastig te combineren was met het privé leven en bijbehorende afspraken. Bovendien is het niet echt meer van deze tijd.
Ik zou deze stageplek zeker aanraden aan iedereen die interesse heeft in social media en meer van deze branche wilt leren, ook al weet ik niet zeker of ik dit werk later ook zou willen doen is het zeker nuttig geweest voor mijn verdere loopbaan oriëntatie.