CW Stageblog

Mijn ervaringen na 5 maanden Fitzroy

Nu mijn stage ten einde is gekomen deel ik graag mijn ervaringen van de afgelopen vijf maanden bij marketingbureau Fitzroy. Fitzroy is een marketingbureau en werkt met veel grote merken binnen de Business-to-Consumer en Business-to-Business markten. Ze zijn inzetbaar voor zaken die uiteenlopen van het ontwerpen van huisstijlen tot aan 360 graden campagnes. Ik was werkzaam in het strategie team, waarbij ik samen met de andere strategen verantwoordelijk was voor het opbouwen van het strategisch raamwerk van de campagnes.

Als strateeg doe je veel onderzoek. Onderzoek naar de markt waarin de klant opereert, de concurrentie, de doelgroep en trends die onder hen leven. Tenslotte kijk je naar de punten waar de klant in tekort komt in hun marketing. Het project begon vaak met een briefing waarin de klanten aangaven wat ze willen bereiken. Zo kregen we bijvoorbeeld de briefing om een campagne te bedenken voor een klant die er naar streefde om de jongeren doelgroep aan zich te binden. Wij zijn toen verder onderzoek gaan doen naar deze zogenaamde ‘Hyper Lifers’ en hun belevingswereld. Jongeren bleken alles uit het leven te willen halen en zoeken daarom naar unieke belevenissen. Tegelijkertijd zijn ze onlosmakelijk verbonden met influencers en gamen. Op basis daarvan werd een interactieve live vlog gemaakt, waarin de doelgroep actief deel kon nemen. De strategen doen dus vooronderzoek voor het rationale idee achter de campagne. Doorgaans was ik dus veel bezig met dit soort onderzoek en vertaalde ik deze naar presentaties voor de klant. De manier waarop dat gedaan wordt, is van essentieel belang om het te kunnen verkopen aan de klant. Soms hielp ik ook mee bij ‘creatie’ en mocht ik helpen met het bedenken van concrete ideeën, zoals het bedenken van nieuwe namen voor een klant. Deze combinatie heeft mij geleerd de onderzoeksvaardigheden aan concrete vertalingen te koppelen.

Fitzroy heeft mij gevraagd onderzoek te doen naar het boek ‘How Brands Grow’ van Byron Sharp. Sharp komt sterk empirisch bewijs waarmee het idee van klant loyaliteit onderuit wordt gehaald. Koopgedrag wordt gestuurd door betekenisloze, systematische associaties door middel van kleuren, oneliners, logo’s en fysieke beschikbaarheid door maximale distributie. Differentiatie is daarmee ineffectief. Fitzroy baseert de strategieën voor een groot deel op deze aannames, maar krijgen regelmatig van klanten de vraag of de stellingen nog kloppen. Er is namelijk veel discussie over. Hier heb ik vervolgens een literatuuronderzoek naar gedaan. Ze gebruikten mijn onderzoek voor hun nieuwe campagnes.

Ik ben tijdens mijn stage veel in het diepe gegooid. Regelmatig kreeg in de opdracht om een presentatie af te maken, dat een uur later door mijn collega’s moest worden gepresenteerd. Mijn begeleider had niet altijd tijd om te helpen. Hoewel dit voor de nodige stress zorgde, heb ik het toch als enorm leerzaam ervaren. Door te blijven doen bouw je ervaring op. Ik ben vanaf het begin tot het eind bij alles betrokken en heb me hierdoor nooit een ‘kopieer stagiaire’ gevoeld. Als ik een tip zou mogen geven voor toekomstige stagiaires, dan is het dat je vooral zelf initiatief moet tonen. Ik wist soms niet goed bij welke vergaderingen ik mocht zitten. Later kreeg ik terug dat hier zelf achteraan moet gaan en moet bepalen wat ik interessant vind.

Fitzroy was een enorm gezellig bedrijf, waar een informele sfeer heerste. ‘Work hard, play hard’ is het motto waar ze voor staan. We zijn een keer met zijn allen een weekendje weg geweest, met kerst uiteten gegaan en er werden regelmatig feestjes gegeven op kantoor. Ik kijk met veel plezier op de afgelopen maanden terug en kan een stage bij Fitzroy zeker aanraden.

 

Schermafbeelding 2019-03-15 om 02.08.27                Schermafbeelding 2019-03-15 om 02.08.50


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *